Bu Blogda Ara

13 Haz 2024

ŞİİRİN RAHATLATICI GÜCÜ: C. S. Tarancı 'dan Şiirler.

 


DESEM Kİ

Desem ki vakitlerden bir nisan akşamıdır

Rüzgarların en ferahlatıcısı senden esiyor

Sende seyrediyorum denizlerin en mavisini

Ormanların en kuytusunu sende görmekteyim

Senden kopardım çiçeklerin en solmazını

Toprakların en bereketlisini sende sürdüm

Sende tattım yemişlerin cümlesini

Desem ki sen benim için, 

Hava kadar lazım,

Ekmek kadar mübarek, 

Su gibi aziz bir şeysin;

Nimettensin, nimettensin.

Desem ki... 

İnan bana sevgilim inan

Sen bende hüküm sürmektesin. 

Bırak ben söyleyeyim güzelliğini, 

Rüzgarla nehirlerle, kuşlarla beraber.

Günlerden sonra bir gün,

Şayet sesimi fark edemezsen

Rüzgarların nehirlerin kuşların sesinden,

Bil ki ölmüşüm.

Fakat yine üzülme müsterih ol

Kabirde böceklere ezberletirim güzelliğini

Ve neden sonra

Tekrar duyduğun gün sesimi gök kubbede

Hatırla ki mahşer günüdür

Ortalığa düşmüşüm seni arıyorum

Cahit Sıtkı TARANCI



BİR UMUT

Yorgunsun, uzaklardan gelmişsin;

Yitirmişsin neyin varsa birer birer.

Bir sağlık bir sevinç bir umut...

Onlar da neredeyse  gitti gider.


Dost bildiğin insanların yüzleri

Aynalar gibi kapkara.

Suyu mu çekilmiş bulutların?

Dönmüşsün kuruyan ırmaklara 


Taşlara düşen saat gibi 

Ne artı, ne eksi. 

Bir sağlık, bir sevinç, bir umut

Hikaye hepsi


Cahit Sıtkı TARANCI 



MEMLEKET  İSTERİM 

Memleket isterim

Gök mavi, dal yeşil, tarla sarı olsun;

Kuşların çiçeklerin diyarı olsun.


Memleket isterim

Ne başta dert, ne gönülde hasret olsun,

Kardeş kavgasına bir nihayet olsun. 


Memleket isterim

Ne zengin fakir, ne sen ben farkı olsun;

Kış günü herkesin evi barkı olsun.


Memleket isterim 

Yaşamak, sevmek gibi gönülden olsun;

Olursa bir şikayet ölümden olsun. 


Cahit Sıtkı TARANCI



Her mevsimde, her iklimde  şiir dilinin canlılar üzerinde rahatlatıcı, sakinleştirici etkisi var. Ünlü şair Cahit Sıtkı Tarancı şiirleri bu sıcak günlerde umarım hepimize iyi gelecektir. 

M. Abalı 

13 Haziran 2024 Urla





17 yorum:

  1. şiir hep iyi gelir öğretmenim, teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hep içimden geçer; keşke okullarımızda şiir okuma, şiir yazma yarışmaları düzenlense girişimci kişiler uzmanlardan yardım alarak müzik eşliğinde şiir matineleri düzenlense. Amaç ille ödül almak ya da vermek değil, gençleri yüreklendirmek olsa...
      Duyarlı insanlarımızın çoğalmasını dileyerek teşekkür ediyorum.

      Sil
    2. biz ilkokuldayken düzenlenirdi aslında. artık yok mu ki? ne yazık...oysa şiir ne müthiş bir şeydir.

      Sil
    3. O kadar yetersiz ki. Okullarda idealist öğretmenlerin şiiri sevdirme çabalarının dışında tiyatro sanatçıları, TRT sunucuları da ustaca vurgulamaları , tonlamalarıyla ne güzel katkılar sağladılar o yıllarda.
      Son cümleye içtenlikle katılıyorum sevgili Şule.

      Sil
  2. Ne hoş, ne manalı mısralar..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cahit Sıtkı Tarancı şiirlerini o yüzden çok severim; Şiirlerinde çok yönlü, derin anlamlar içeren bir hayat felsefesi vardır sanki.
      Dizelerinde yaşama sevincini, coşkusunu da hüznü, acıyı da bulursunuz. İnsan ruhunu ne güzel tahlil eder. Tekrar tekrar okumak gelir insanın içinden...
      Teşekkürler.

      Sil
  3. çok güzel şiirler seçmişsiniz, yüreğinize sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şiir dilinin rahatlatıcı etkisi olduğuna yürekten inanıyorum sevgili Bahar. Zaman ayırıp okuyan arkadaşlarımın da yüreğine sağlık. Aslında eklemek istediğim başka şiirleri de vardı; Çocukluk, Abbas, 35 Yaş... ne güzeldirler.

      Bir zamandır bloğunda "Namaste!"sözcüğünü görüyordum.
      Yogada geçen Sanskritçe bir sözcükmüş. Canlılara sevgi diliyle seslenmeyi dile getiriyormuş. Merhaba ya da hoşça kal anlamına geldiği belirtiliyor. Geçmişte yoga yapmıştım ama bilmiyordum. Sayende yeni bir şey öğrendim, mutlu oldum. Teşekkürler.
      Namaste!

      Sil
  4. Gerçekten çok iyi geldi. Hep söylerim sayfanız öyle rahatlatıcı ki her paylaşımın bir özelliği ve mutluluğu ile sayfanızdan ayrılıyorum bu bağlamda emeğinize kalemize sağlık. Esen kalın Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hiç eskimeyen gerçek bir dosttan bu güzel yorumu almak; yeni bir günü de, sayfayı da daha anlamlı kılıyor, değer kazandırıyor. Çok mutlu oldum elbette.
      Huzur, sevgi, vefa, güven, benim en tepedeki kalıcı değerlerim, vazgeçemediklerim. Evimizde de aynı duygular geçerli.
      Çok teşekkür ediyor, sağlıklı - mutlu günler diliyorum sevgili Esin.

      Sil
    2. Ah, hata yapmak da insana özgüdür değil mi sevgili arkadaşım. Son cümlemi "Sevgili Esin" diyerek tamamlamışım. Heyecandan olsa gerek." Hikayelerdirgeriyekalan" her paylaşımını zevkle. hayranlıkla okuduğum, ama yoruma açık olmadığı için bir türlü düşüncelerimi aktaramadığım bir blog.
      Son paylaşımı da az önce çok etkilenerek, bilgilenerek okudum. Muhteşem bir mezuniyet töreni konuşması idi.

      Tekrar teşekkürler. Gerçek bilime, çağdaşlığa, doğruya, güzelliklere, iyiliklere yer veren bu hikayeler hep sürsün.
      Geride öyle kalıcı izler bırakıyor ki...

      Sil
  5. hepsi iyi ilk şiir ise çok çok iyi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim de çok sevdiğim bir şiirdir. Gerçi şiir ustalarımız öyle anlamlı yazmışlar ki; okuduğumuz zamana, ortama, kişilere bağlı olarak da farklı algılanabiliyorlar. "Çok çok iyi" değerlendirmeni içten bir gülümsemeyle okudum. Biliyorum ki Derin'in yorumları kısa ve nettir.
      Çok teşekkürler.

      Sil
  6. Merhabalar.
    Cahit Sıtkı Tarancı'nın şiirlerini okurken dünyanın en güzel armonileri ile bestelenmiş büyülü şarkılar dinliyor gibi olurum. Hangi bir dizesini ele alayım, ya da hangi bir satır arasına ineyim. Hepsi birbirinden güzel, hepsi birbirinden büyülü.
    Cahit Sıtkı Tarancı'dan hazırlayarak bizlerle paylaştığınız bu güzel şiirler için teşekkür ederim. Emeğinize ve gönlünüze sağlıklar dilerim.
    Yarın Kurban bayramı, bu vesileyle Kurban bayramınızı kutlar, sağlıklı ve mutlu bir bayram geçirmenizi dilerim.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar Recep Bey,
      Haklısınız ; Cahit Sıtkı'nın hayatı, yaşama sevincini, çocukları, insanı, acıyı, sevgiyi ya da hüznü ele alan tüm şiirlerinde, dizelerinde derin bir hayat felsefesinin izlerini hissetmek mümkün.
      Farkındalığınız için be teşekkür ederim.
      Sağlıklı, huzurlu, mutlu nice bayramlara.
      Hepimizin bayramı kutlu olsun.
      Esenlikler diliyorum.

      Sil
  7. Şiiri sizinle sevmek
    Şiiri sizden okumak
    Şiiri sizinle anlamak
    Şiirin sizinle değer bulması
    Şiirin sizinle gönlüme dokunması
    Teşekkürler öğretmenim 🤍🌸☘️🥰💞🕊️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Naif kişiliğinle ne güzel, incelikle aktarmışsın düşüncelerini sevgili Çağrı. Bu duygusal yorumunla anılarda uzun bir yolculuğa çıktım.
      Öğrencilerinle kurduğun olumlu iletişim yıllar boyu sürecek, eminim.
      Sevgiyle kucaklıyorum.

      Sil