Bu Blogda Ara

22 Mar 2017

ÜNLÜ ŞAİRLERLE YAŞ ALMAK...



Hepimizin hayatı belli dönemlerle akıp gidiyor; Bebeklik-çocukluk-gençlik- yaşlılık. Şair Can Yücel felsefi bir düşünceyle insan ömrünü 4 dizeye sığdırır;
"Ömür dediğin 3 gündür
Dün geldi geçti
Yarın meçhuldür
Öyleyse ömür dediğin bir gündür
O da bugündür."
Yaşanan an'ın, gün'ün önemine değiniyor Can Yücel.

Ömre her yıl yeni bir yaş eklenir. Umutla, özlemle, mutlulukla beklenen, kutlanan yeni bir yaş, yeni bir yıl. Doğum gününe verilen değer kişiye göre değişir. Bazen tarihi tam bilinmez. Bazen önem verilmez, unutulur gider. Yıllar eskidikçe, yaş aldıkça kutlamalar da çocukluktaki, gençlikteki coşkusunu kaybeder. 

18-24 Mart Haftası tüm dünyada yaşlılar Haftası olarak kutlanıyor. "Gönlü genç-beyni genç" öyle çok yaşlı var ki, enerjisine hayran oluyor insan. Ünlü şairlerin şiirlerinden  alıntılarla bu haftayı gönülden analım istedim. 
"Yaşamaya Dair" adlı şiirinde Nazım Hikmet ne güzel sesleniyor:

"Yani öylesine ciddiye alacaksın ki yaşamayı,
Yetmişinde bile, mesela, zeytin dikeceksin
Hem öyle çocuklara falan kalır diye değil,
Ölmekten korktuğun halde ölüme inanmadığın için,
Yaşamak yani ağır bastığından."

Nazım HİKMET


Çok yakın zamanda kaybettiğimiz gazeteci-şair-yazar Tayfun Talipoğlu Yaşamı Ertelemek adlı şiirinde tam da "Bam Telimize" dokunuyor... Tıpkı programlarındaki gibi...Güzel bir "Yol Hikayesiydi" Onunki. Güzel yürekli bir adamdı, yüreklerde kalıcı, güzel izler bıraktı.

YAŞAMI ERTELEMEK
Beni her ölüm etkiler
Tanımasam bile üzülürüm
Yitirilmiş ümitlere...
Hiç gerçekleşmeyecek ideallere,
Yaşanmamış sevgilere üzülürüm...
Bu yüzden, korkarım yaşamı ertelemekten.
Ne yapılması, ne söylenmesi gerekiyorsa
Söylenmeli, yapılmalı.
Seviyorsanız, sevdiğinizi bugün söyleyin.
Sevdanızı bugün yaşayın.
İşinizde yapılacak ne varsa 
Bir an önce yapın.
Yarın çok geç olabilir...
Bir anda bitebilir her şey.
Yaşamak için acele edin bence.
Kısa yaşanmışlıklar,
Yaşanmamışlıklardan daha iyidir.
Geriye dönüp baktığınızda "keşkeler"
Çoğunlukta olmasın. 
Uzun vadeli hedefler için bile
Bugünden harekete geçmeli.
Yarınlar çok uzakta olabilir.
Daha okulda başlamıyor muyuz
Ertelemeye yaşamı?
Hep yarına yatırım, bu günü sonra
Yaşamamacasına...
"İşe gireyim, sonra...",
"Evleneyim, sonra..."
"Çocuklar büyüsün, sonra..."
"Emekli olayım, sonra..."
Sonra...
Sonra...
Sonra...
Bu sürecin başında, ortasında,
Yaşam her an sona erebilir.
Sonrası olmayabilir.
Fedakarlıklar güzel ama unutmayalım:
Herkes kendi hayatını yaşar...
Ertelenen
Sevdaların Bedelini
Ödemiyor yaşam.

Tayfun TALİPOĞLU


Can Yücel bir şiirinde:
"Bedenin yükünü 
Ayaklar taşır,
Ruhun yükünü
Yürekler..."  der.

Ruh yıpranmadıysa yürek de çok zorlanmıyor.

Cahit Sıtkı TARANCI'ya kulak verirsek şöyle diyor:

"Neylersin ölüm herkesin başında,
Uyudun, uyanamadın olacak
Kim bilir nerede, nasıl, kaç yaşında
Bir namazlık saltanatın olacak,
Taht misali o musalla taşında"

Orhan Veli KANIK "Kitabe-i Seng-i Mezar " adlı şiirinde yaşamın sonunu şöyle dile getirir:

Mesele falan değildi öyle, 
To be or not to be kendisi için;
Bir akşam uyudu;
Uyanmayıverdi.
Aldılar, götürdüler.
Yıkandı, namazı kılındı, gömüldü.
Duyarlarsa öldüğünü alacaklılar
Haklarını helal ederler elbet 
Alacağına gelince...
Alacağı yoktu zaten rahmetlinin.

Orhan Veli KANIK


Yaş aldıkça, yalnızlık düşündürüyor insanı. Can Yücel pek çok kişiye tercüman olmuş:

Yalnızlığa da bir başınalığa da asla
Yaşlanmak hoş değil duvarlara baka baka
Bir dost arayışıyla
Saat tıkırtısıyla
Korkmam geçinip
Gideriz mutlulukla 
AMA
"Günün aydın akşamın iyi olsun" diyen biri olmalı
Bir telefon çalmalı ara sıra da olsa kulağında
Demli çayı bardakta karıştırıp,
Bir başına yudumlamak doyasıya
Ama "çaya kaç şeker alırsın"
Diye bir ses olmalı ara sıra...

Can YÜCEL.


40 yorum:

  1. Ömür bir gün o da bir bu gün. Nasib de ne varsa yaşanacak, yapılacak her şeyi yapmak gerek. Sanırım ertelemek sonra, sonra, sonra derken ömür bitmiş gitmiş. Şairlerin sözleri ile ruhumuza aydınlattığınız için teşekkür ederim. Yaşlılar haftası bilgelikle, sağlıkla mutlu kutlu olsun.
    Saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşadığımız hayat bizim değerlerimizle bütünleşiyor Abdullah. An'ın, gün'ün değerini bilerek yaşamak insanın sonraki pişmanlıklarını önlüyor.
      Yorumuna çok teşekkür ederim. Tüm yaşlılar için daha iyi şartlarda bir hayat olsun.

      Sil
  2. Geçmiş adı üstünde geçmişte kalmış.Geleceğin ise geleceği meçhul.Geçmişin ahları,geleceğin kaygıları an'ı yaşamaktan alıkoymamalı bizleri.Tek gerçek içinde bulunduğumuz an.Hayat ertelenmeye gelmiyor.Ne hoş dizelerle yaşamdan kesitler sundunuz gönlümüze. Kaleminize,emeğinize sağlık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Doğru, tek gerçek içinde bulunduğumuz an. Ancak geçmişteki deneyimler de yolumuzu bulmada yardımcı olacaktır.
      Güzel yorumunuza çok teşekkür ederim.
      Sevgiler.

      Sil
  3. Şiirlerin hepsi güzel. Yine de bazı şiirler bazılarımıza daha anlamlı geliyor.

    Cahit Sıtkı ve "Herkese Dair" şiiri benim için bambaşkadır.

    Seçmece, çok güzel şiirler için çok teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazı şiirlerin konusuyla günceli yakalayabiliyoruz. Bazıları anlatımıyla daha ruhumuza sesleniyor, daha sıcak ve insancıl geliyor. Benim için de bazıları farklıdır.
      Ben çok teşekkür ederim.
      Sevgiler.

      Sil
  4. Bu hoş güldeste için teşekkürler. Çocukluk çağlarımdan itibaren siir benim için de "vazgeçilmez" liğini hiç kaybetmemiştir.
    Tüm ölen şairlerimiz huzur içinde yatsınlar. Bize o kadar çok huzur verdiler ki...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de şiirsel anlatımı hep daha etkili, daha farklı düşünmüşümdür. Şiir yazmak, duygu ve düşüncelerimi şiirle anlatmak benim için de hep bir tutku gibiydi.
      Blogda zaman zaman da ustaların şiirlerine yer veriyorum. Her yönden onlardan öğreneceğimiz öyle çok şey var ki.
      Kaybettiğimiz değerleri saygıyla anıyorum.
      Çok teşekkürler. Sevgiler.

      Sil
  5. Şiirlerin hepsi ne kadar güzel.Şiirsever biri olarak çok begendim.En iyisi anımızı yaşayalım.arkamızdan iyi seyler söyleterek tabi...ellerize saglik...🌼😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şiir seven arkadaşlarımızı görünce gerçekten seviniyorum. Daha duyarlı, daha hassas ve düşünceli olduklarına inanıyorum.
      Yorumla birlikte emojilere de çok teşekkür ediyorum.
      Sevgiler.

      Sil
  6. Paylaşımınız için teşekkürler dizelerde can bulmak..
    Sevgiler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dizelerde can bulanlardan olduğunu iyi biliyorum Elsa.
      Ben teşekkür ederim.
      Sevgiler...

      Sil
  7. Çok güzeldi kana kana okudum, bildiğim her dizeyi bilemiyormuş gibi canı gönülden okudum. O kadar seçici ve dokunaklı şiirleri bir kez daha hatırlattığın için teşekkürler.
    Bu şiirlerin anlattığı gibi yaşamaya çalışıyorum yaşamı, yakalıyorum bir yerden, yakalıyorum ki yoksa yaşam çekilmez kılıyor bedeni de ruhu da.
    hepsinin ruhu şad olsun...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynı duygu yoğunluğunda buluşmak ne güzel.Bazen ben de özellikle çok sevdiğim şiirlerde her okuyuşta sanki ilk kez okur gibi olurum, duygulanırım, heyecanlanırım, yeniden umutlanırım.
      Sanırım ruhumuzu dinlendirmek, bedenimize de iyi bakmak zorundayız. Sağlıkla "yaş almak" hepimize iyi gelecektir.
      Güzel yorumuna çok teşekkür ediyorum.
      Sevgiler...

      Sil
  8. Çok güzel bir paylaşım, bayıldım :). Ben şiir çok bilmem ama bu çok güzel bir derleme olmuş hepsini severek okudum, emeğine sağlık <3.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlk adımlar, ilk beğeniler, ilk sevgiler hep başlangıç değil midir? İlk adımlar sonraki adımları da sürükler.
      Şiir sevenlerin dünyayı farklı algıladıklarına inanıyorum.
      "Öneri makinesi" nde bir gün bir şiir okursam sanırım hiç şaşırmayacağım.
      Teşekkür ederim. Sevgiler.

      Sil
  9. En mühim mesele anı yaşayabilmek değil mi? Ne kadar becerebiliyoruz anı yaşamayı? Geçmişin hüzünlerinde boğulmadan, geleceğin kaygılarıyla yorulmadan? Göz açıp kapayana kadar geçiyor oysa ki ömür. Şahane bir yazı okudum. Seçilen şiirler birbirinden güzel... Kaleminize sağlık... Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayatın karmaşasına yenik düşüyoruz bazen sevgili Bahar. Geçmiş, gelecek düşünceleri bizi yönlendiriyor çoğu kez.
      Yaşadığımız anların değerini bilebilsek hayat daha anlamlı olacak mutlaka.
      Güzel yorumuna çok teşekkürler.
      Sevgiler...

      Sil
  10. Harika dizelerle birleşmiş çok güzel bir yazı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler sevgili Handan.
      "Bir" bloğa bir süredir uğrayamadım, yetişemedim.
      Sevgiler.

      Sil
  11. çok güzel olmuş bu yazınız tümüyle yaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenmene sevindim Derin. Yaşlılık, çocukluk, doğa işlemekten zevk aldığım konular. İnsanla ilgili her şey, ilgi çekici.Şiirler çok sevdiğim şiirler.
      Sevgiler.

      Sil
  12. NEFİS bir post olmuş...İstanbul'da hayatın koşturmacasına kocaman bir "saçmalık" deyip kendine gelmek için bir daha okumalı

    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Büyük şehirlerin karmaşasını, koşturmacasını zamanında yaşadım. Bazen nasıl da başını dinlemek ister insan. Sakin bir köşede şiir okumaya bayılırım. Şiir dilinin insanı rahatlattığına inanıyorum.
      Çok teşekkür ederim.
      Sevgiler.

      Sil
  13. Makbule'ciğim ;
    Yine çooook ama çok anlamlı dizelerle ulaşmışın bizlere.
    Yüreğine-bileğine sağlık.
    En çok da yaşamın kıyısında sandığımız yaşlılarımızla-aramızda ki;
    ilgili,duygular ve şiirler nedense içimi öyle-böyle değil çok ama çok yaktı...

    Erken gelen ölümlerden Tayfun TALiPOĞLU ;Üzgünüm.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şiirle anlatım daha içten, daha sıcak geliyor bana sevgili Merih. Hele böyle zamanlarda ustaların sesine kulak vermek daha anlamlı.
      Ne kadar duygulu ve duyarlı olduğunu biliyorum Merihciğim.
      Ama iyi ki öylesin. Bazen öyle insanları mumla arıyoruz.
      Kaybettiğimiz değerleri saygıyla-rahmetle anıyorum.
      Sevgiler...

      Sil
  14. Sokakta kolkola yaşlı bir çift görünce imrenerek bakarım hep.Bir de, ölümü beklemek yerine hala ne yapabiliyorsa onu yapan, üreten yaşlılara hayranım.Güzel insanların güzel mısralarıyla, yaş almak da şiirleşmiş elllerinde.Ne kadar okusam, dinlesem her defa ayrı tad.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynı duygular, aynı düşüncelerle... Yılların üstesinden gelmiş,mutluluklarını korumuş güzel çiftler onlar. Ben de hayranımdır onlara.
      Sıcacık güzel yorumuna çok teşekkürler sevgili Aytül.
      Sevgiler...

      Sil
  15. Her dörtlük ayrı bir güzel ve anlamlı.
    Lakin;
    Can baba'nın şu dörtlüğü her daim favorimdir.
    "Ömür dediğin 3 gündür
    Dün geldi geçti
    Yarın meçhuldür
    Öyleyse ömür dediğin bir gündür
    O da bugündür."

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de çok severim Hüseyin Hocam. Ne kadar gerçekçi değil mi?
      Yaşadığımız günü, anı değerlendirebilmek ne kadar önemli.
      Yorumunuza teşekkür ederim.
      Esenlikler diliyorum.

      Sil
  16. Uzun zamandır okuyamamıştım yazılarınızı şimdi geldim okudum son yazılarınızı çok beğendim yine Makbule Hanımcığım,teşekkürler.Üzülerek sizde de bir yanlışı yazmak istiyorum ;"Ömür dediğin üç gündür" şiiri Can Yücel'in değildir,O'na uyarlanmıştır.Onlarca. Can Yücel adına internet ortamına yayılmış sahte şiirlerden biridir.İsterseniz kanıtlarını ve uzun şiir listesini size gönderebilirim.Selam ve sevgiler.

    YanıtlaSil
  17. Merhaba Arzu Öğretmenim. Çok düzenli yazamasam da belirli aralıklarla yazmaya çalışıyorum ben de. Yazmayı gerçekten seviyorum, yazınca mutlu oluyorum.
    Bilgisine güvendiğim bir Edebiyat öğretmeni arkadaşım o dizelerin Can Yücel'in bir şiirinden değil de yazısından alındığını söylemişti. Siz öyle yazınca şaşırdım inanın. Kim yazmış acaba?Yanlış varsa düzeltmeye hazırım. İlginize teşekkür ediyorum.
    Selam ve sevgiler.

    YanıtlaSil
  18. http://gkedeniz.blogspot.com.tr/search/label/Can%20Y%C3%BCcel?m=0

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Doğruyu bulmak adına eldeki bilgileri derlemek tabii ki en doğrusu. Yıllarca hiç kimse yanlışı düzeltme çabasına girmedi. Ne kadar da çok sahte şiir belirlenmiş. Bu konuda niyet de önemli diye düşünüyorum. Kötü niyetle yola çıkanlar olduğu gibi habersizce, bir şey düşünmeden, sadece şaire-şiire sevgi ile art niyetsiz yazanlar olabilir.
      Teşekkürler Arzu Öğretmenim. Çok şaşırdım ama bilgilendim.
      Selam-sevgiler.

      Sil
  19. Kimi şiir yazar kimi şiir gibi yaşar
    Hakkıyla yaşamak her anı
    Umudumuz insanca yaşamak için

    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şiir gibi de bir yorum.
      Tekrar görünce mutlu oldum.
      "İnsanca yaşamak" umudumuz hiç tükenmesin.
      Sevgiler.

      Sil
  20. Özellikle Tayfun Talipoğlu'nun şiiri çok dokundu:( Ne kadar doğru söylemiş. Ben de "keşke" dememek için istediklerimin peşinden koşmaya başladım:)

    YanıtlaSil
  21. Tayfun Talipoğlu çok duyarlı bir insandı.Bu şiiri de bir başka güzeldir. Öyle olumlu etkilenmek ne güzel.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
  22. Hepsi ayrı guzel gercekten her bir şiir de insan kendinden bir parca buluyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel bir yorum. Ünlü şairlerimiz İNSAN'ı öyle güzel dile getirmişler ki insan bir aynada kendini görüyor adeta.
      Esenlikler dilerim.

      Sil