Bu Blogda Ara

13 Nis 2024

ÜNLÜ ŞAİRLERİN DİZELERİNDE BAHAR (Bir Bayramın Ardından )

 


SEVDA ÜSTÜNE

Küçük pencerem bahçeye bakar

Bademler erikler geceye bakar

Bir ışık dökülür yapraklardan şıkır şıkır

Filizler susmuş, tohumlar uyumuş

Bir an durmuş, genişlemiş büyümüş 

Bir eski şarkı, bir eski bahar, bir bildik deniz 

Vakit nisan ortasındaki bir akşam...


Bu şiirde sevda sevda üstüne

Senelerdir veda veda üstüne

Yaralı yüreğimde dağ dağ üstüne

Vakit Nisan ortasında bir akşam

Mehtap ettiğinden bihaber

Kuşlarla, çiçeklerle, balıklarla beraber

İki tel kumral saç olsa avucumda şimdi 

Ağlayıp ağlayıp avunsam.

Turgut UYAR 1927-1985 



BİR İLKBAHAR ŞİİRİNE BAŞLANGIÇ

Hava ne kadar güzel öğretmenim 

Yollar ağaçlar kuşlar ne kadar güzel

Yeryüzü pırıl pırıl öğretmenim 

Gizlisi saklısı kalmamış dünyanın

Nesi var nesi yoksa dökmüş ortaya 

Bütün bitkiler, bütün hayvanlar, bütün taşlar

Sürüngenler, konglomeralar, serhaslar

Hepsi hepsi ortada öğretmenim 

Ne olur biz de gidelim

Burda kalsın iğneli karafatmalar

Burda kalsın kitaplar 

Kollarından bacaklarından gerilmiş kurbağalar

Burda kalsın hepsi 

Bomboş kalsın evler okullar

Hapishaneler, hastaneler... 

Öğretmenim sevgili öğretmenim 

Sırtımıza alırız hastaları

Kim bilir ne özlemişlerdir kırları

Ya mahpuslar.

Ne sevinirler kim bilir

Sarılıp sarılıp öperler adamı

Melih Cevdet ANDAY 



BAHAR GELİYOR

Damlardaki kar, saçaklardaki buz,

Kanı kaynayan suya dar geliyor.

Haberin var mı? Oluklardan 

Akan su sesinde bahar geliyor.


Duy güneyden estiğini rüzgarın;

Göreceksin neler olacak yarın.

Yuvada çırpınan yavru kuşların

Uçmak hevesinde bahar geliyor.

Cahit Sıtkı TARANCI



HABERİN VAR MI ?

Haberin var mı taş duvar?

Demir kapı, kör pencere,

Yastığım, ranzam, zincirim,

Uğruna ölümlere gidip geldiğim,

Zulamdaki mahzun resim,

Haberin var mı?

Görüşmecim, yeşil soğan göndermiş,

Karanfil kokuyor cigaram

Dağlarına bahar gelmiş memleketimin... 

Ahmed ARİF 



BAHARIN İLK SABAHLARI

Tüyden hafif olurum böyle sabahlar

Karşı damda bir güneş parçası,

İçimde kuş cıvıltıları şarkılar;

Bağıra çağıra düşerim yollara,

Döner döner durum başım havalarda


Sanırım ki günler hep güzel gidecek

Her sabah böyle bahar

Ne iş güç gelir aklıma ne yoksulluğum 

Derim ki: "Sıkıntılar durdursun!"

Şairliğimle yetinir,

Avunurum.

Orhan Veli KANIK













 



27 yorum:

  1. Merhabalar.
    Ünlü şairlerin dizelerinden bahar şiirleri ziyafeti için çok teşekkür ederim.

    Hepsi birbirinden güzel ve anlamlı,
    Her birini saatlerce okumalı,
    Ta ki, bir şiir de ben yazana kadar;
    Bana bu şiirler ilham olmalı.

    Bu yıl her halde ağaçların meyvelerini görebileceğiz.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar Recep Bey,
      " Bahar şiirleri ziyafeti" olarak nitelendirmeniz ne güzel. Usta şairler her zaman ilham kaynağı gerçekten.
      Çiçek açmış ağaçların meyvelerini görebilmek, tadına bakmak büyük mutluluk.
      Yorumunuza çok teşekkür ederim.
      Esen kalınız.

      Sil
  2. Yüreğinize sağlık öğretmenim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel bir dilektir. "Yüreğinize sağlık."
      Bir küçücük eklemeyle: beyninize sağlık diyerek iyi dileklerimi iletiyorum. Çok teşekkürler.

      Sil
  3. Ahmet Arif'in çoğu şiiri bana hitap etmese de bu şiiri seviyorum. Şairin yazarken hissettiği duyguları ben de hissediyorum. Sanki ben de hapisteymişim de dışarıdaki özgürlüğe, açan güneşe, gelen bahara hasretmişim gibi. Çok güzel bir paylaşım olmuş, emeğinize sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahmed Arif çok şiir yazmış ama şiirleri tek kitapta toplanmış.
      Büyük acılar çekmiş usta bir şairin duygularını şiirlerinde adeta yaşıyoruz gerçekten.
      "Hasretinden Prangalar Eskittim ve "Sevdan Beni" adlı şiirlerini de çok severim.
      Nazik yorumunuza çok teşekkür ederim.

      Sil
  4. hem görsel hem de edebi olarak çok güzel bir post olmuş, elinize sağlık, içimiz açıldı:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazmayı, düzenlemeyi çok seviyorum. Ancak çok yeterli olmayan teknik bilgilerle isteklerimi gerçekleştirmekte bazen zorlanıyorum. Sizler gibi değerli arkadaşlar çok güçlü bir motivasyon kaynağı benim için.
      Mutluluğu paylaşmak öyle güzel ki...

      Sil
  5. "Deli eder insanı bu dünya,
    Bu gece, bu yıldızlar, bu koku,
    Bu tepeden tırnağa
    çiçek açmış ağaç"
    Orhan Veli' den bir kaç dize eklemeden bahar tamamlanmıyor Makbule Öğretmenim. :)
    Sevgiler kucak dolusu, bugün doğan kızdan @>------

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Edebiyatımızın en önemli usta şairlerinden Orhan Veli olmadan baharı ta içimizde hissetmek ne mümkün? Aynı duyguları paylaştığımızı biliyorum. Baharı tüm canlılığıyla vurgulayan şairlere göz gezdirirken bir liste hazırlamıştım: Orhan Veli, Ataol Behramoğlu (Bahar ve İlkbahar adlı iki şiiriyle) Sezai Karakoç(Doğum adlı şiiriyle) ilk aklıma gelenlerdi.
      Baharımıza renk ve coşkuyla, düşüncelerinle sağladığın katkı için sonsuz teşekkürler. Hemen yeni bir düzenleme yaptım. Daha önce de planladığım Orhan Veli 'nin güzel şiiri de onur konuğu oldu.
      Samime Sanay'ın yorumuyla Bir İlkbahar Sabahına da "Merhaba" demiş olduk. Nazik hatırlatmana çok teşekkür ederim sevgili Sezer.

      Sil
    2. Sevgili Sezer, bugün doğan çok sevdiğim bir kişinin doğum gününü kutlamayı nasıl unutmuşum. Yaratıcı kişiliği, dostluğu, sevgisi dünyalara bedel. Nice yıllara... Hep aynı güzelliklerle.

      Sil
  6. Fotoğraflar da şiirler de birbirinden güzel :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu güzel, içten yorumlar insana yaşama sevinci veriyor, güç katıyor. Çok teşekkür ederim.

      Sil
  7. Ne güzel derlemişsiniz öğretmenim
    Emeğinize sağlık ve
    Geçmiş bayramınız kutlu olsun
    Öperim ellerinizden 🙏🙋‍♀️

    Prof. Dr. Aynur Özge
    Nöroloji, Algoloji ve Klinik Nörofizyoloji Uzmanı
    Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Nöroloji AD
    Türkiye Alzheimer Derneği Mersin Şubesi ve Mersin Alzheimer Derneği Başkanı
    Küresel Migren ve Ağrı Derneği Başkanı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok değerli Aynur Hocam,
      Her zamanki ince düşüncenizle yazdığınız bu içten yorumu ileti kutusunda bırakmaya gönlüm razı olmadı. Teknik bilgilerimin elverdiği oranda ancak böyle yerleştirebildim. Bağışlayınız.
      Mersin'de yönlendirdiğiniz, bilgilendirdiğiniz gönüllü hasta yakınlarıyla, hastalarla yürüttüğünüz harika çalışmaları her zaman anıyor, arıyoruz.
      İyi ki varsınız.

      Sil
  8. Sevgili öğretmenim,
    Ne güzel derlemişsiniz seçmiş olduğunuz konuya göre değerli şairlerin şiirlerini, o güzel yüreğinize sağlık diyerek sözlerime başlamak istedim.
    Güzel yürekli insanlar , güzel gözlüklerle doğru bakabilen ve iyimser bir şekilde bakabilmeyi becerebilmiş nice insanlar , nice değerler gelip geçmiş bu dünyadan. Ne mutlu bizlere ki sizin bu güzel derlemeniz sayesinde onları böyle okuyup , anabilme şansımız oluyor.
    Baharın güzelliği, hoşluğu ne mutlu ki güzel yorumlara da yansımış.
    Bütün güzellikler sizinle olsun öğretmenim, iyi ki varsınız.....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumlar karşılıklı bir duygu ve düşünce alışverişi diye düşünüyorum sevgili Çağrı. Övgüyle harmanlanmış güzel yorumuna çok teşekkür ederim.
      Bahar mevsiminin bende ayrı bir yeri ve anlamı var. Yeniden doğuş, yeniden iyiye, güzele yöneliş, değişim zamanı.
      Güzellikleri el birliği ile çoğaltalım.
      Sevgiyle kucaklarım.

      Sil
  9. melih cevdetinkini çok sevdim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Usta şairin vermek istediği mesaj bana da çok anlamlı geldi Derin. Her şiir doğaya, bahara farklı bir sesleniş. Araştırdıkça öyle güzel dizeler var ki... Dünyayı şairler farklı kılıyor.
      Esenlikler diliyorum.

      Sil
  10. Makbule Öğretmenim, izninizle, ben de Behçet Necatigil'in çok sevdiğim bir şiirini bırakıyorum sayfanıza:)

    SEVGİLERDE

    Sevgileri yarınlara bıraktınız
    Çekingen, tutuk, saygılı.
    Bütün yakınlarınız
    Sizi yanlış tanıdı.

    Bitmeyen işler yüzünden
    (Siz böyle olsun istemezdiniz)

    Bir bakış bile yeterken anlatmaya her şeyi
    Kalbinizi dolduran duygular
    Kalbinizde kaldı.

    Siz geniş zamanlar umuyordunuz
    Çirkindi dar vakitlerde bir sevgiyi söylemek.
    Yılların telâşlarda bu kadar çabuk
    Geçeceği aklınıza gelmezdi.

    Gizli bahçenizde
    Açan çiçekler vardı,
    Gecelerde ve yalnız.
    Vermeye az buldunuz
    Yahut vakit olmadı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yıllar önce Behçet Necatigil'i ilk bu şiiriyle tanımış ve çook sevmiştim sevgili Buraneros. Ezberimdedir. Blogda da birkaç kez yazdım. "Şiir Sanatı" deyişine en çok yakışan şiirlerin ilk sıralarında yer alır bence de. Her bir dizesi yaşam felsefesi gibi derin anlamlar içerir. Geçmiş dönemlerin nazik, duygulu, naif insanlarının duygularını ne güzel yansıtır.
      Katkınıza yürekten teşekkür ederim.
      Sağlıkla, güzel, mutlu yarınlara.

      Sil
  11. Ne güzel şiirler, teşekkürler bizimle paylaştığınız için:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şiir seven duyarlı, hassas arkadaşlarla ben de mutlu oluyorum. Şairin dediği gibi. "Dünyayı güzellik kurtaracak."

      Sil
  12. Ay ne güzel bir yazı bu. Hem bahar hem şiir var ki en sevdiğim ikili diyebilirim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Duyarlılık ve farkındalık insanı İNSAN yapan niteliklerden. Bahar gibi yorumlarla ben de çok mutlu oluyorum.

      Sil
  13. dağlarına bahar gelmiş memleketimin...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bahar denince benim de aklıma hemen bu dize gelir...
      Sevgilerimi iletiyorum.

      Sil