Bu Blogda Ara

16 Tem 2017

ÇOK SOĞUK BİR KIŞ... ÇOK SıCAK BİR YAZ...


Öğleden sonra bahçede otururken birden çatırtıyı duyduk. Bayağı ses çıkaran bir çatırdamaydı bu.
Önce patlama gibi, sonra çocuk ağlamasına, önlemeye benzer bir ses... "Ağaçlar da ağlarmış" diye düşündüm. Bu yıl yağan karın etkisiyle dalları zayıflayan, meyveleri tek yönlü olarak bir dalda toplanan kayısı ağacı en güçlü taşıyıcı dalından kırılmıştı.

Yayladayız. Toroslar'ın doruğunda, deniz seviyesinden 1500 m. Yükseklikte Arslanköy Yaylasında. Ülkemizi bu yıl kasıp kavuran kış burada da çok etkili olmuş; Çatılar yıkılmış, sular dönmüş, güneş enerjileri çatlamış. 6 m. kar hayatı felç etmiş. Her yıl çok ürün veren ağaçlar bu yıl meyvesiz. Bu yıl hiç kiraz yok. Sigorta yaptıranlar emeklerini kurtarmışlar. 

İklim değişiklikleriyle yaylada doğanın düzeni  değişmiş adeta. Her yıl gelen kuşlar bu yıl daha geç geldiler. Ağustos böceği ve guguk kuşu yoktu, onlar ortaya çıktılar. Hiç sincap görmedik. Sürüler halinde beyaz kelebeklere rastladık.

Şaşılası bir şey, bu yıl ceviz ağaçları  çok görkemli. Meyvesi bol. Adeta soğuk havaya, kara meydan okumuş. Sanki sağlıksız bir ortamda hatmi çiçekleri de sağlık adına boy vermişler. "Merak etmeyin biz de buradayız" dercesine topraktan fışkırmışlar. Pembe, beyaz, kırmızı renkleriyle gözleri okşuyorlar. Kışın kente inmeyen bazı ailelerin hayvanları telef olmuş.

Mevsimler şaşırdı adeta. Çok soğuk bir kışın ardından çok sıcak bir yaz yaşıyoruz. Temmuz başında yaylaya gelirken asfalt yolda erime vardı.
Gündüzleri güneş yakıyor, sabah ve akşam saatleri ile gölgeler serin. Yedigöz suyu buz gibi akmaya devam ediyor. Yeraltından borularla evlere ulaşıyor bu su.

Özellikle hafta sonları sayısız araba Mersin'den çevredeki lokantalara akıyor. Şaymana ya da  İsmail'in Yeri yayla havasında farklı mekanlarda konuklarına sağlıklı, güzel yemekler sunuyorlar.

Hayatta her zaman denge arıyor insanoğlu. Ne çok sıcak, ne çok soğuk istenmiyor. Organizmaya rahatsızlık veren her şey reddediliyor. Dünyanın dengesinin bozulduğu zamanlarda kuşkusuz insanın da dengesi bozuluyor...


39 yorum:

  1. İklim değişikliği böyle etkiliyor demek. Fotoğraflar çok güzel :). Yaylada olmak vardı :).

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mevsimler ne kadar değişime uğradı. Hayat uzun bir deneme gerçekten. Yaşadıkça görüyor insan.
      Fotoğraflar ve yazı küçücük bir tabletin eseri.
      Teşekkürler.

      Sil
  2. Bazen bizim de ağaçların dalları kırılıyor böyle, meyvelerini taşıyamıyorlar... Havalar gerçekten felaket, neyse ki bugün rüzgarlıydı ve yarın sanırım yağmur geliyor :)) Fotoğraflar harika :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canlı bir varlığın hayatının son bulması gibi.Çok etkileyici bir sesti. Umarım serinler. Teşekkürler.Ortam çok güzeldi. Tamamını yansıtamadım.

      Sil
  3. Yazınızı okurken doğayla iç içe yaşayanların ne denli şanslı olduğunu düşündüm. Ağustos böceği, Guguk kuşu, sincaplar, beyaz kelebekler... ve bunların varlığından habersiz yaşayanlar. Yaylaların serinliği, buz gibi akan sular, meyvelerin bile yaşam standartlarına etkisi. Yazıda, fotoğraflarda yaşama öylesine dahil ki:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zorlukları olmakla birlikte doğayla iç içe yaşamak harika bir şey gerçekten. Sürekli çevremizi gözlemeye çalışıyorum.
      Kış yaz burada yaşayanlar için hayat daha zor tabii.
      Sevgiler.

      Sil
  4. Geçenlerde okudum. 2100 senesinde İstanbul'da sıcaklık Kahire'deki gibi olacakmış. O halde Antalya ne olacak, hatta Kahire? Korkunç. Tüm bunların nedeni ağırlıkla biziz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Doğru. Ağaçları yaktık, yeşili yok ettik. Doğanın dengesini bozduk. Kavurucu çöl sıcakları kaçınılmaz.
      Teşekkürler.

      Sil
  5. Yayla havası ne muhteşemdir;bazı olumsuzluklar olsa da keyfiniz daim olsun...Ah sıcaklar ;deli eden ,enerjimi indiren ,dört gözle beklerim sonbaharı.İklim değişikliği dehşet veriyor ;on yıl öncesi 2025 ler çölleşme dendi yaklaştık,korkuyorum...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yayla ortamının gerçekten çok rahatlatıcı yönleri var.Ama uyum sağlanamazsa rahatsızlık da verebiliyor. İklim değişiklikleri düşündürüyor, endişe veriyor.

      Sil
  6. İddia ediyorum ege denizinin suyu 10 yıl öncesine göre ortalamada en az 2-3 derece daha sıcak. diğer denizleri test etmedim ama farklı olduğunu sanmıyorum. Denizlerin bu hızla ısınması bile çok yakında bizim ülkemizde beklenmedik felaketlerin habercisi olabilir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Doğrudur. Akdeniz ile Ege arasındaki deniz suyu sıcaklığı çok farklı idi.Ege sularında üşüyen Akdeniz'in çok sıcak bulurdu.
      Küresel ısınma ülkemizde etkisini hızla gösteriyor.

      Sil
  7. Kayısı ağacına yazık olmuş, canım ya, umarım yine büyüyüp kocaman olur.

    Hatmilerin onca sıcağainat kendi kendilerine büyümelerini çok seviyorum, İzmir'de çok vardı.

    Buz gibi su nasıl da güzeldir, yaylada bizim yerimize de keyif yapın olur mu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Görüntüsü çok güzeldi. Sanki bir mücadeleden yenik düşmüş gibiydi.Komşularla paylaştık, az şekerli marmelat, meyve konsantresi yaptık. Umarım seneye 3ski halini bulabilir.Hatmiler hayata renk katan güzellikler. Ćok seviyorum.
      Bu sıcaklarda su hayat gerçekten. Yaylanın çok keyifli yanları kadar yorgunluğu da var.

      Sil
  8. Herşey kararında güzel, denge önemli tabi..
    Ne güzel kareler, kayısı ağacına üzüldüm ama ceviz ağaçları için çok sevindim.. Bayılırım ceviz ağacına o beyaz gövdesini çok severim..
    Yayla havası bu mevsimde muhteşemdir,
    keyfini çıkarın.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mevsimler arası geçişler ne kadar önemli. Ağaçların yıkılırken öyle bir ses çıkarmasına ilk kez tanık oldum.
      Ceviz bence de muhteşem bir ağaç. Gölgesi ağırdır ama ne güzeldir. Sevgiler.

      Sil
  9. Üzüldüm:( ağacın çığlığı, feryadı gibi algıladım:( bu arada son dört fotoğraftaki yere bayıldım, ne kadar güzel. :)Çok teşekkürler gitmesem de güzellikleri seyrettim.

    YanıtlaSil
  10. Kırılma sesi gerçekten o sesi hissettiriyordu insana.
    Fotoğrafların hepsini Mersin Arslanköy'de çektim.
    Son kare bahçemizden, baştakiler de öyle. Son ikinci ve üçüncü iki lokantada çektim.
    Doğa burada çok yalın ve sade. O güzellikleri kaydetmeyi seviyorum.
    Sevgiler...

    YanıtlaSil
  11. Doğanın dengesi bozuldu gerçekten ama onu kim bozdu? yine insanoğlu! Aşırı sıcaklar yaşam kalitemizi düşürüyor. Ancak siz iyi ki, yaz mevsimini Toroslar'ın yayla köyü; Arslanköy'de geçiriyorsunuz. Doğanın içinde olmak eminim son derece huzur veriyordur. Ne güzel, bizim yerimize de tadını çıkarın...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İki kez yorum yazdığım halde yayınlanmadan kayboldu.
      Doğru, aşırı sıcaklar hayatın düzenini bozuyor.Arslanköy'de hayat güzel ama biraz yorucu.
      Doğa gerçekten çok güzel.Keşke yolları ulaşılabilir kılsak. Sevgilerimle.

      Sil
  12. Yaylada olmak ... çok güzel bir duygu .
    Ben hep ılık hava sevdim soğuk hiç bana göre değil ama vıcık vıcık sıcak da öyle sevgili öğretmenim. Fotoğraflar şahane bu arada . Sevgilerimle .❤❤

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazen ben de düşünüyorum, kuş sesleri, çiçekler, toprak kokusu gerçekten çok güzel ama çok yorucu zamanları da var.Bazen burada da çok sıcak anlar oluyor.
      Teşekkürler.
      Sevgilerimle...

      Sil
    2. Bu yorum yazar tarafından silindi.

      Sil
  13. Yaz sıcağında yaylalar püfür püfür....
    Şehirlerde yaşam çok bunaltıcı, memur olunca giyim kuşama da dikkat etmek gerekiyor, bu da daha yorucu oluyor. İnsanoğlunun dünya yüzünde iyi hissederek yaşayacağı santigrat dereceler çok sınırlı maalesef....
    Hatmi çiçekleri bir çok koşula çok dayanıklılar, son yıllarda bunu fark ettim ben de. Toz, taş arasında susuzluğa dayanıklı yetişen, güzel görünüşlü,hava değişikliklerine dayanıklı ve günlerce çiçek veren bir bitki....
    Ankara'da bile bir çok metruk arsada görkemli bir şekilde hayatımıza renk katıyor. Üstelik tıbbi yararları da var.....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çalışırken o günleri ben de yaşadım. Zordur gerçekten,
      Yayla güneşi de yakıcı ama esintisi güzel.
      Hatmi çiçekleri ilk kez bu kadar çok ürün verdiler.
      Görüntüleri harika. Soğuk algınlığına iyi geldiği söyleniyor.
      Teşekkürler...

      Sil
  14. Bu sıcak günlerde su resmi adeta serinlik veriyor ama maalesef doğayı zarar verenlerin sayesinde iklim değişiklikleri kaçınılmaz oluyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çağlayan gibi akan suyu ben de çok seviyorum. Ağaçları kesenler, kuşları öldürenler, doğayı katledenler verdikleri zararın farkında değiller mutlaka.
      Sevgiyle.

      Sil
  15. Biz burda haziranda soba yaktık. Şimdi ise sıcaktan cam-kapı açık. Dünya kıyamete gidiyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her şey şaşırtıcı biçimde değişime uğradı. İklimler değişti, mevsimler birbirinden rol çaldı. Doğayı gerçekten korumamız gerekiyor.

      Sil
  16. Doğanın dengesini bozan insan,kendi dengesininde bozulduğunun ne yazık farkında değil ki...!
    Durmadan kendine hayırlı olanı yok etmeye devam ediyor.
    Makbule'ciğim ne güzel bir gözlem bu inan çok etkilendim.
    Emeğine-yüreğine-kalemine sağlık,sevgili arkadaşım.
    İyi akşamlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir gün farkına vardığında belki çok geç olacak.
      Sen hep güzel gözlerle bakıp güzel görüyorsun Sevgili Merih.
      Güzel yorumuna çok teşekkür ederim.
      Günün güzel geçsin. Sevgiler...

      Sil
  17. HAKLISIN DENGE ÖNEMLİ
    BİR DENGEN BOZULMAYA GÖRSÜN TÜM HASTALIKLAR AKSAKLIKLAR ORADA KAYNAKLANIYOR
    UMARIM DAHA DENGELİ MEVSİMLER yaşarız da hem doğa hem insanlar hayatına daha ferah devam eder
    sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sanki mevsimler, iklimler hepten değişti. Ürkütücü yağmurlar, seller, dolu, depremler, yoğun kar... Hep ayak uydurmaya çalışıyoruz.
      Aynı dileklerle...
      Pardon yorum yeni elime ulaştı. O yüzden yanıtlamakta geciktim.
      Sevgiler.

      Sil
  18. dünya hayat ne kadar ilginç yaaa.

    YanıtlaSil
  19. yaz aylarını tam sevecek gibi oluyorum , bir sıcak basıyor :D ahaha kış insanı olmak böyle bir şey , evet doğayı , ağacı , çiçeği her bir şeyi de seviyorum ama şu sıcak olmasa :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısınız her mevsim kendi ölçüleri içinde güzel.
      Ama doğanın en verimli ayları yaz ayları.Aşırı sıcaklar insanın dengesini de bozuyor.

      Sil
  20. doğanın ruhunu, dengesini bozan insan ve yine çare arayan insan,
    ne tuhaf...
    Oğuz Atay'ın yazdıkları aklıma geldi:

    İnsan nedir bilir misin olric.. ? -nedir efendimiz.. ? “-ağaçları kesip onlardan kağıt yapan sonrada o kağıtlara "ağaçları koruyunuz" yazandır.

    YanıtlaSil
  21. Doğayla başbaşa, insana huzur veren yeşilin ve mavinin görkemi... Sevgiyle açılır kapılar doğaya yansıyan umudu gördüğümüz sürece.. Görsellerle anlatımınız yine çok uyumlu okurken oralarda hissettim kendimi ...
    Sevgiler...

    YanıtlaSil