Bu Blogda Ara

13 Tem 2023

DOĞAYI GÖZLEMEK ( Urla'dan Notlar)

 


Yürürken, dolaşırken, otururken içeride veya dışarıda öyle gözlemlerimiz oluyor ki hayat daha farklılaşıyor, başkalaşıyor, güzelleşiyor adeta. Bakmak, görmek, gördüğümüzü algılamak gerekiyor tabii. Alıcı gözle bakmak, seçici olmak, anın tadına varmak bu belki de...



Mersin den Urla'ya taşınalı bir yıl dört ay oldu. Çok gezmiyoruz ama dikkatli gözlerle bakınca, tanıma isteğiniz de yoğun biçimde işe karışınca pek çok öykü ya da görsel belleğinize yerleşiyor. Urla Zeytinalanı Bölgesi Urla'ya 8-10 km. uzaklıkta orman içi bir alan. Evler genellikle bahçeli, büyüklü küçüklü siteler şeklinde düzenlenmiş. Sitelerin dışındaki bağımsız evler de genellikle 2-4 kat arası. Mersin'de denize karşı, doğu, batı, güney yönlerine açık 12. kattaki evimizden Urla'da iki katlı, yüz metrekare bahçeli küçük evimize taşınma. Yeni bir hayat, yeni bir uyum çabası. Küçük evleri seviyorum. Her yerin bir başka güzelliği var. Yeter ki değişikliklere hazırlıklı olun.






 Yollar çok düzgün değil. Köy yollarını hatırlatıyor. Hiç bitmeyen inşaatlara gelen iş arabaları da yolları çok bozmuş. Eski siteler içinde Arnavut kaldırımı döşenmiş yollar nostalji havası yaşatıyor. 



Sokaklarda zeytin ve dut ağaçları görebiliyorsunuz. Bu bölgede zeytinin ayrıcalıklı, saygın bir yeri var. Ama bunu hak ediyor. Gizemli bir ağaç zeytin. Hakkında sayfalarca öykü yazılabilir. Urla'da müzesi bile var, sonra anlatacağım. Bu yörede çok çeşitli bir bitki örtüsü var. Çok farklı bitkileri bir arada görebiliyorsunuz. Begonvil, mor salkım, zakkum sık rastlanan çiçekler. 

Evimize ilk taşındığımızda bahçedeki badem ağacı bembeyaz çiçekleriyle karşılamıştı bizi. O anki mutluluğu  unutamam. Aziz Nesin'in "Arkadaşım Badem Ağacı" şiiri sanki dile gelmişti;  "Bir güler yüz  bir tatlı söz/ Açarım yüreğimi hemen/ Yemişe durmadan çarpar seni karayel/ Beni karasevda."



Bademden başka bahçede bir erik, bir portakal, bir zeytin ve İnternetten aldanarak aldığımız iki bodur limon ağacı var. Uzun yıllar Akdeniz Bölgesinde ılıman iklimde yaşamamıza rağmen en yoğun baharı burada yaşadık. Her çeşit çiçeğin açılışına tanık olduk, çiçeklerle birlikte kuşlar da değişti. Bugünlerde yazın bu kavurucu sıcağında ağustos böcekleri konuğumuz. Ön bahçede lâvantalar coştu, yan tarafta birer ikişer tane domates, salatalık, patlıcan, biber var. Doğal ürünler tadımlık olunca azla yetiniyoruz. 

Pazarda satılan ürünler çok pahalı. Mersin'deki Üretici Kadınlar Pazarı'nı çok arıyoruz. Urla,  İstanbul ve Ankara'dan çok göç alınca her şeyin bedeli artmış. Ülkemizin her yerinde olduğu gibi ev satış ve kira fiyatları çok artmış. Usta, kalfa, çırak ücretleri çok yüksek. Mersin'le kıyaslayınca şaşırıyoruz. Marketlerde etiket fiyatları sürekli değişiyor. 

Kedilerle köpekler dost burada. Hemen her evde bir kedi ya da köpek var. Kavgasız-dövüşsüz yaşıyorlar. Kedi veya köpekler yolun ortasına gölgelik bir alana yatmışsa sürücüler onları rahatsız etmeden kenardan geçiyorlar. Canlılara özel bir saygı var. Bir karınca yuvası yolun ortasında olmasına rağmen haftalarca bozulmadan kaldı. Doğayı gözlerken böylesi ince ayrıntılar insanı nasıl da mutlu ediyor.

Makbule Abalı

13 Temmuz. 2023 Urla






22 yorum:

  1. Zeyyinalanı, bir ara oraya taşınmayı düşünmüştük. Keşke taşınsaydık:) Urla, Seferihisar vs. Buralar sakin yerlerdi. Özellikle Istanbuldan gelip mülk alanlar alinca oraları da pahalanmıs maalesef. Gerçi Urla hep pahalıydı. Yazlikçilar bizim Balçovaya filan pazara gelirlerdi Urladan almak yerine:) Ama bahar hakkaten güzeldir bizim Izmirde
    Selmlar;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İzmir'de olmanıza sevindim. Gerçekçi olarak Urla'yı anlatmaya çalıştım. Gene yazacağım. İnsan ve yöre tahlillerini seviyorum.
      Kızım eşi ve iki çocuğuyla 5 yıldır Urla'da yaşıyor. Mersin'de benim rahatsızlıklarım olunca bizi yalnız bırakmak istemedi. Burada da güzel dostlar edindik. Urla'yı zorluklarıyla da seviyoruz.
      Haberleşelim, bir gün konuğumuz olun. Sevgiyle.

      Sil
    2. Çok naziksiniz hocam, davetinize teşekkürler. Ben de yazdan yaza gelebiliyorum genelde Izmir'e. Inşallah görüşürüz.

      Sil
    3. Rica ederim. Mutlu olurum.
      Selâm sevgiler.

      Sil
  2. ege tabii zeytin ve üzüm özellikle. bahçeli ev ne güzel bir şey :) urla merkezdeki pazar çok güzel yaa, cuma günleri olan :) urlada 25 30 bin lira olmuş yazlık kiraları :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısın. üzüm Zeytinalanı'nda da var ama bağcılık, şarapçılık asıl Urla'da gelişmiş. Eve taşınınca öncelikle bahçeyi düzenledik. Çiçeksiz, yeşili olmayan bir dünya insanı da daha olumsuz kılıyor.
      Sevgiyle.

      Sil
  3. Urla'mız güzeldir ya... Ben sizi uzun zamandır Urla'lı sanıyordum çok yeniymiş daha, o zaman ev sahibi ben sayılırım, bu Ağustos ayında bir Karaburun'a bekliyorum sizi çaya :)
    Çocuklarım için Urla'ya taşınma konusu gündemdeyken ben de Kuşçular'daki okula yakın evlere bakıyordum, hakikaten çok hoş evler var zeytinliklerin arasında. Ama insan bazen diyor acaba zeytinlere kıyıp mı yapıldı bu evler? İnşallah değildir diyelim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öncelikle içten davetinize çok teşekkürler. Hayat sürprizlerle dolu. Önce kızım İstanbul Moda'dan Urla'ya taşındı. Sonra hiç ummadığımız bir zamanda biz Urla'lı olduk.
      Biz de aynı şeyi düşünmüştük. ama gördük ki sokaklarda, evlerin bahçelerinde öyle çok zeytin ağacı var ki. Adeta korumaya alınmış. Bu yılki zeytinimiz bahçedeki zeytin ağacının ürünü. Çok lezzetliydi.
      Sevindim Urla'ya yakın olmanıza.
      Sağlıkla, mutlulukla.

      Sil
  4. O kadar zarif, sakinlik dolu, hoş kokulu ve keyif veren bir yazıydı ki, okudum mu yaşadım mı pek ayırt edemedim. Sanki görsellerle bezenmiş -güncel felaketleri de içeren- yaz kokulu bir rüyaydı... Sanırım:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu sıcak günde insanın içini serinleten ne güzel, naif, içten bir yorum. Çok teşekkür ederim, motive ettiniz.
      Sağlıkla, mutlulukla esenlikler diliyorum.

      Sil
  5. Bir badem ağacım olur mu emekliliğimde acaba diye tatlı tatlı düşündürdü bu yazı beni. :) Ne güzel yeni yerinizde umarım daha da mutlu günler yaşarsınız.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de bütün gönlümle olmasını diliyorum. Özenli bakımınızla ne güzel yemiş verir. Bembeyaz çiçekleri ruhunuzu dinlendirir. Sağlıklı, huzurlu günlerde...

      Sil
  6. Egede ilk yerleştiğim yer Urla/Kalabak' tı. Tüm o bölgeyi çok sevmiştim. Sizlerin de oraya yerleşmesine sevindim. Fotoğrafta gördüklerim çok keyifli, ayrıca bahçede bir şeyler yetiştirmek çok akıllıca. Güle güle ve keyifle oturun. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel dileklerinize çok teşekkürler sevgili Momentos. İzmir'e gelişimizin ilk aylarında bir buluşma isteğiniz vardı-çok mutlu olmuştum- Bir gün neden olmasın?
      Sevgiyle.

      Sil
  7. Urla sizinle daha güzel olmuş Canım Makbule öğretmenim. Urla çocukluğumda deniz demek,lise yıllarıma kadar babamın ağustos ayında izinli günlerinde bir haftalık tatil demek. O yıllar çok sakindi, dakikalarca deniz kenarında yürürdük ,daha güzel koyda denize girmek için. Şimdi gitsem bulamam... Fotoğraflarınız harika. Hoşgeldiniz Ege'ye,sağlık ve mutlu olun sevgili ailenizle. Yine buluşmak dileklerimle selam,saygı ve sevgiler 🧿🥰💜

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zaman zaman sayfamda bir yorumunu görmek, senden bir ses duymak beni nasıl mutlu ediyor bilsen sevgili Arzu. Geçmişte Urla ile öyle güzel bir tanışıklığının olduğunu bilmiyordum. Mutlaka o yıllarda daha doğal, daha güzeldi. Eski günleri bir gün bizimle birlikte anmaya ne dersin?
      Gönülden sevgilerimle.

      Sil
  8. Ege şehirlerine gitme düşüncesinde olanlar için rehber gibi bir yazı olmuş Makbule Hocam. Zira biz de ara ara düşünüyoruz. Fakat şu an sadece düşüncede:) Karar vermek zor. Sizin için aileniz itici güç olmuş. Pek de iyi olmuş. Sevgiler benden...

    YanıtlaSil
  9. Güzel yorumunuza teşekkürler. Karar vermek zor gerçekten. Hele yıllar sonra yerleşik bir düzeni terk edip göç etmek hiç de kolay değil.
    Hani her şey birdenbire oldu deriz . Aynen öyle oldu.
    Sağlıklı, mutlu günler.

    YanıtlaSil
  10. Sakinlik tercih edenler için güzel bir seçim urla. Hayırlı olsun :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederiz. Eski doğallığını biraz kaybetmekle birlikte halen çok güzel yerleri var.

      Sil
  11. fotoğraflar çok güzel:) ama Mersin'e göre daha yüksek fiyatlar... yeniden gezmek istedim oraları:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Turistik bir ilçe fiyatları. Keşke fiyatlar her yörede daha denetimli ve kontrollü olsa. Taksimetre açılış fiyatları bile Urla ve Çeşme'de daha yüksek açılıyor.
      Biz orada iken yeniden gezmeyi düşünmez misin sevgili Bahar?

      Sil