Bu Blogda Ara

13 Kas 2018

MERSİN MEZİTLİ ÜRETİCİ KADINLAR PAZARI...



Her Cumartesi ya da Pazar giderdik. Son iki aydır uğrayamaz olmuştuk. O güzel, canlı ortamı özlemişim. Burada sadece kadınlar var. Ürettikleri her ürünü satabiliyorlar. Pazara girdiğiniz ilk anda kendinizi rengarenk bir dünyada hissediyorsunuz. Bir an kadınlar ülkesinde miyim diye sorabilirsiniz. 
Tezgahlarda satış yapanlar sadece kadınlar. Alışveriş yapan çok erkek de var tabii.


Yüzlerce kadının bir arada olmasına rağmen rahatsız edecek bir ses yok. Büyük semt pazarlarındaki bağrışmalar, küfürlü konuşmalar burada duyulmuyor. Kadınlar çalışıyor, üretiyor, ürünlerini Cumartesi-Pazar günleri bu pazara satmaya getiriyorlar. Mersin'de bu pazarlardan 7 tane olmuş. 

Tezgahlarda sebze, meyve, turşular, reçeller, lezzetli ev yemekleri var: İçli köfte, çiğ köfte, mercimekli köfte, sarımsaklı köfte, dolma ve sarma çeşitleri var.
Piknik tüplerin üzerine saçlar yerleştirilmiş, sıkma, börek, gözleme, katmer yapılıyor. Bir köşedeki semaverden sıcak çayınızı da alıp içebiliyorsunuz. Bir tezgahtan otlu börek alıyoruz. İçinde her çeşit ot var:
Isırgan otu , dereotu, ıspanak, maydanoz, ... Kahvaltımızı yapmıştık ama bu ara öğün sayılabilir. Ne zaman gitsem kendimi burada mutlu hissederim.

Yiyeceklerin dışında takı tasarımlarının, el örgülerinin, örgü bebeklerin, iğne oyalarının, çocuk giysilerinin sergilendiği tezgahlar da var. Seramik ve ahşap çalışmaları da bulunuyor. Üretici kadınlar el becerilerini, yaratıcılıklarını sergilemişler.

Tezgahların gerisindeki birçok kadınla selamlaşıyoruz.
"Uzun zamandır neredeydin?" diye sormaları bir başka güzel. İçtenliklerine inanıyorum.Üretici kadınlar sadece kendileri için değil, aileleri için, çevreleri için,ülke ekonomisi için kazanç sağlıyorlar. "Kadın Üretici Pazarları Projesi", Çin'de düzenlenen 2018 Uluslararası kentsel inovasyon  ödüllü yarışmasında yarı finale kaldı.213 şehir arasında Mezitli Belediyesi son 15'e girdi. Dileriz son elemede hak ettikleri yeri alırlar.

19 yorum:

  1. Hani, "kadınlar göğün yarısıdır" demiş ya Mao Zedong, sanırım emegin de 5de 3ü dür kadın emegi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel demiş. Bu sözünü bilmiyordum. Haklısın, kadın her yerde, üretkenliğiyle, emeğiyle, çabasıyla... Katkına çok teşekkür ederim Murat.

      Sil
  2. Şimdiki hele de öyle pazarlar tam şenlik. Dediğiniz gibi takısına, giyimine kadar var. Bir de ahbap olunca, yazdığınız gibi "nerelerdeydin?" diye sormaları :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Oralardaki canlılığı, içtenliği çok seviyorum. Her şey el emeği, göz nuru. Üretici kadınların mutluluğu gözlerinden okunuyor. Kazançlarıyla hem evlerine katkı sağlıyorlar, hem kendileri için harcama yapabiliyorlar.

      Sil
  3. Fotolar yüzümde hoş bir tebessüme sebep oldu... :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Böyle deyişinize sevindim. Gerçekten insanı mutlu eden, gülümseten bir ortam. Geçmiş yıllarda da blogda konu etmiştim. Bu kez çektiğim tüm fotoğrafları koyamadım. Sizin için tekrar bakacağım. Sevgiyle...

      Sil
  4. heey ne güzeeel. instada da gördümdü. daha önce de pazarlarda etkinlik yapmıştınız de mi amaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel, hafızan çok güçlü Derin. Üreten kadınlar ülkemizde çok önemli diye düşünüyorum. Farklı zamanlarda farklı şekilde blogda da, İnstagramda da yazdım. İzlemene, okumana sevindim.

      Sil
  5. heey, bloglardan seçmeler yazımda size yanıt geldi. bi okuyun. yeterli olmazsa söyleyin yine bakarım been :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Melci's Blog arkadaşımız yazmış, sağ olsun. Defalarca denememe rağmen hep "Takibi bırak" yazısı geliyor. izlemeyi istediğim arkadaşlarımı izleyemiyorum. İlgi ve desteğine teşekkürler. Olması mutlu ederdi.

      Sil
  6. Kadınların varlığı, yaptıkları işler, ailelerinin geçimi için gösterdikleri çabalar... Bu güzel ve bilgilendirici yazı için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Uzun bir aradan sonra eski blog dostlarımızı görmek mutluluk verici. Gerçekten üreten, yoktan var eden , aile bütçesine katkıda bulunmak isteyen kadınlarımız için sağlam temeller atılmış, çok güzel imkanlar sağlanmış. Keşke tüm şehirlerimizde gerçekleştirilse Hüseyin Hocam.
      Yorumunuza çok teşekkür ederim.

      Sil
    2. Yorum yapmasam da yazılarınızı okuyorum. Selam ve saygılar.
      Zaten sayfama yazdığınız yazılar düşüyor.
      Takipteyim bloğunuzun.

      Sil
    3. Teşekkür ederim. Blogların işleyişinde biraz aksaklıklar olmuş.Umarım geçicidir.

      Sil
  7. Mersinde 2 yıl okudum o zamanlar yukarı pozcuda çok güzel bir pazar kurulurdu ev yapımı peynirler bulunuyordu onları almaya giderdik; öyle lezzetliydiler ki.. Bir de soray 2nin hemen karsısında bir pazar kurulurdu semt pazarı yine bahsettiğiniz ürünlerin bulunduğu. Mersin huzur kenti benim için; 2 çok güzel yıl geçirdim hala özlüyorum... Umuyorum ki güzel bir başarı elde edeceklerdir çok güzel yol katetmişler. Sevgilerimle.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Biz de bir zamanlar Pozcu Pazarında alışveriş yapardık. Üretici Kadınlar Pazarları yoktu. Mersin'le ilgili güzel izlenimlerinizin olması ne güzel, sevindim. Mersin'i çok özlediğinizde sesinizi duyurmaya çalışın. Sevgiyle.

      Sil
  8. Harika bir pazar bu renkli renkli 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten çok güzeldir. İçindeki insanlar da renkli. Her birinin ayrı bir yaşam öyküsü var. Bir anlamda yaşam mücadelesi veriyorlar. Sevgiler.

      Sil
  9. Çok güzel bir pazar, gezip alışveriş yapmak isterdim. Tüm emekçilerin emeklerine sağlık, üretici kadınlarımıza tebrikler. Emekle üretilenin yerini hiç bir şey tutamaz.

    YanıtlaSil