Bu Blogda Ara

15 Oca 2023

NAZIM HİKMET'İ ANMAK...

 


YAŞAMAYA DAİR

Yaşamak şakaya gelmez,

büyük bir ciddiyetle yaşayacaksın

bir sincap gibi mesela,

yani, yaşamanın dışında ve ötesinde hiçbir şey beklemeden,

yani,  bütün işin gücün yaşamak olacak.

Yaşamayı ciddiye alacaksın,

yani, o derecede, öylesine ki,

mesela,  kolların bağlı arkadan, sırtın duvarda,

yahut, kocaman gözlüklerin,

beyaz gömleğinle bir laboratuvarda 

insanlar için ölebileceksin,

hem de yüzünü bile görmediğin insanlar için,

hem de hiç kimse seni buna zorlamamışken,

hem de en güzel, en gerçek şeyin

yaşamak olduğunu bildiğin halde.

Yani öylesine ciddiye alacaksın ki yaşamayı,

yetmişinde bile, mesela, zeytin dikeceksin,

hem de öyle çocuklara falan kalır diye değil,

ölmekten korktuğun halde ölüme inanmadığın için,

yaşamak,  yani ağır bastığından.

Nazım HİKMET

D: 17 Ocak 1902 






,

23 yorum:

  1. Bugün Nazım Hikmet' in siyah beyaz çok eski bir videosunu gördüm. Türkçe altyazılıydı çünkü Rusça konuşuyordu. Çok etkilendim, hoşuma gitti. Şimdi de sayfanızda bu şiiri görünce paylaşmak istedim bunu. Teşekkürler Makbule hocam. :) @>----

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim sevgili Sezer. fotoğraftaki kitabı yıllar önce almıştım. Genco Erkal'ın sesinden Nazım Hikmet şiirlerinden oluşturulmuş 4 CD ile birlikte Yapı Kredi Yayınları tarafından hazırlanmış. 17 Ocak 1902'de Selanik'te doğmuş, şiir yazmaya 1914 yılında başlamış. Yapıtları 1938'den 1965 yılına dek Türkiye'de yasaklanmış.
      Duru, yalın bir dille yazdığı şiirleri dünyaca tanınırken ne yazık bizde yıllarca yasaklanmış.
      Sevgiyle.

      Sil
  2. Ne güzel söylemiş Şair, iyi ki doğmuş, iyi ki...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çocuklarla ilgili şiirleri de çok güzel. İnsanı, insan kişiliğini çok iyi tanımlamış. Sade, yalın ifadelerle aktarmış duygularını.
      Sevgiler.

      Sil
  3. Yanıtlar
    1. Yaşarken değeri bilinmeyenlerden.İyi ki eserleri kaldı.
      Güzel günlere.

      Sil
  4. iyi ki bu dünyadan geçmiş...ışıklar içinde uyusun... en sevdiğim şiirlerinden birisi, teşekkürler:)

    YanıtlaSil
  5. eveeet çok güzel yaaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umut veriyor, yaşama sevinci aşılıyor değil mi?
      Bir dizesinde "Güzel günler göreceğiz çocuklar, güneşli günler" diyordu.

      Sil
  6. Yanıtlar
    1. Dünyanın bazı ülkelerinde üniversitelerde kürsüler açılmış. Şiirleri farklı dillere çevrilmiş.
      Ben de çok severim.
      Şiirli bir dünyada yaşamak dileği ile.

      Sil
  7. Merhabalar.
    Nazım Hikmetin yaşama dair felsefi görüşlerini dizelerine aktaran bu güzel şiiri, onun ölüm yıldönümünde bizlerle paylaştığınız için teşekkür ederim.

    Eski ülkücü gençlik camiası, (ben de o ülkücülerdendim) Nazım Hikmet'i komünist bir yazar olarak kabul ettikleri için asla ne sever, ne de şiirlerini okurdu. O bizim gözümüzde Moskova'ya gitmesi ve orada yaşaması gereken bir edebiyatçıydı. Ve gerçekten de Nazım Hikmet Moskova'ya gitti, orada yaşadı ve orada da öldü. Işıklar içinde uyusun.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar,
      Yorumunuz beni yılların ötesine götürdü: Bir zamanların gençleri darbelere tanık oldular, birbirlerini öfke ve kinle düşman belleyip ön yargılarla davrandılar. Mahalleler sokaklar ayrıldı, okullarda, eğitim kurumlarında, iş yerlerinde, kamu kuruluşlarında bölünmeler, parçalanmalar yaşandı. Gençlik elbette daha heyecanlı, daha atak davranışların görüldüğü bir dönem. Asıl acıyı ana babalar yaşadı, kayıplar oldu, onarılmaz ruhsal bedensel travmalar yaşandı. Hayatlarının en güzel dönemlerini cezaevlerinde çok kötü şartlarda yaşayanlar oldu. O gencecik beyinlere yazık oldu tabii. Hepsi bizim çocuklarımız, hepsi " insan..."
      İçtenlikle "ben de..." deyişiniz ve son cümlenizde "Işıklar içinde uyusun" ifadeniz sizin çok iyi bildiğimiz saygın kişiliğinizi kanıtlıyor.
      Nazım Hikmet Vasiyet adlı şiirinde "Anadolu'da bir köy mezarlığına gömün beni " diyor.
      Otobiyografi adlı şiirinde: "Yazılarım otuz kırk dilde basılır / Türkiye'mde Türkçemle yasak " der.
      Kuşaklar arası iletişim ne kadar önemli.
      Yorumunuz ve katkınıza çok teşekkür ederim.
      Selam ve saygılarımla.
      ..

      Sil
  8. DÜZELTME
    Ben, bir önceki yorumumda: 17 Ocak tarihini, Nazım Hikmet'in sehven ölüm tarihi olarak algıladığım için ölüm yıldönümü olarak bahsetmiştim. Oysa bu tarih, onun doğum tarihidir. Bu yanlışlığı düzeltir, yazarından ve okuyucularından özür dilerim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hepimiz zaman zaman benzer durumları yaşıyoruz. Geri bildiriminiz için ben teşekkür ederim.

      Sil
  9. Nazım'ın en sevdiğim şiirlerinden biridir. Değerinin geç anlaşılması üzücü. Onu bildim bileli kendisine hep saygı ve sevgi duydum. Dünyanın takdir ettiği bir sanatçının ülkemizde belli bir dönem dışlanması ne kadar acı. Moskova'da mezarını ziyaret etmiştik. Huzur içinde uyusun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşarken değerini bilemediğimiz ne çok insanımız oldu, Onlara yaşatılan acılar kaç nesil sonrası da üzüyor, düşündürüyor.
      "Dünyayı verelim çocuklara hiç değilse bir günlüğüne" diye başlayan bir şiiri vardır;
      "Dünyayı çocuklara verelim
      bir günlük de olsa öğrensin dünya arkadaşlığı " dizeleriyle devam eder. Sayfalarca yazıyı sanki birkaç dizeye sığdırmıştır...
      Saygıyla, sevgiyle anıyoruz.

      Sil
  10. En sevdiğim şiirlerinden:) İyi ki geçmiş bu dünyadan..
    Paylaşımınız için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim. Her şiiri bir başka güzeldir ama bu şiir bana da çok anlamlı gelir. Çocuklarla ilgili şiirleri de çok duygulandırır insanı.
      Sevgiyle.

      Sil
  11. Çok güzel bir şiir. Ben de en sevdiğim sözlerinden birini paylaşmak isterim. YAŞAMAK BİR AĞAÇ GİBİ TEK VE HÜR VE BİR ORMAN GİBİ KARDEŞÇESİNE. Ben de yeni bir bloggerım. Blogumda deneme yazılarımı ve öykülerimi paylaşıyorum. Ziyaret etmek isterseniz beklerim:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yeni katılan arkadaşlarımızı görünce mutlu oluyorum. Bloğumu ilk açtığım günlerdeki heyecanım gelir aklıma. Aramıza hoş geldiniz.
      Çok anlamlı ve güzel bir deyişi Nazım Hikmet'in. Bazı dizeleri uzun bir öykü gibi düşündürür adeta.
      Esenlikler diliyorum.

      Sil
  12. Lisede şiir okuma yarışmasında okuduğum şiirdi. Hala bir yerde duyduğumda ve okuduğumda aynı heyecanla ama o zamankinden farklı olarak bağırmadan( kötü bir şiir yorumcusuyum) içime içime mırıldanırım bu şiiri. Hatırlatana, tebessümümü besleyene selam olsun :)

    YanıtlaSil
  13. Son cümleyi ben de paylaşmak istedim: "Hatırlatana, tebessümümü besleyene selam olsun." İlkokulda Celal Sahir Muter Öğretmenimiz aynı zamanda şairdi.Ortaokul ve lisede de Türkçe, Edebiyat öğretmenlerimizi çok severdim. Orta sonda Behçet Necatigil'in "Sevgilerde" adlı şiirini okumuş ve çok alkış almıştım
    .
    Kendini eleştirebilen, "Kötü bir şiir yorumcusuyum" diyen bir insan bence öyle değildir. Keşke Nazım Usta' nın bu harika şiirini sizden dinleyebilseydim.
    Sevgiyle.

    YanıtlaSil