Bu Blogda Ara

6 Eki 2023

ÜNLÜ ŞAİRLERİN DİZELERİNDE YAŞAM

 


BU SABAH
Bu sabah çok güzel, mavi, tertemiz;
İçimden geçiyor aydınlık bir iz.
Öyle bir saadet ince belirsiz,
İnandım ki artık ben gülüyorum.
 
Bu sabah sütünü emdim sevincin;
Düştü kabuk gibi haset, fitne, kin;
Umut kirmeninde eğrilmek için
İpek gibi tel tel dökülüyorum.

Kovdum yüreğimde yatan garibi;
Bu sabah şu ufkun benim sahibi
Bir ufuk içinde akan su gibi
İçimden içime dökülüyorum.

Yaşar KEMAL








RİNDLERİN AKŞAMI

Dönülmez akşamım ufkundayız. Vakit çok geç;

Bu son fasıldır ey ömrüm nasıl geçersen geç!

Cihana bir daha gelmek hayal edilse bile,

Avunmak istemeyiz öyle bir teselliyle,

Geniş kanatları boşlukta simsiyah açılan

Ve arkasında güneş doğmayan büyük kapıdan 

Geçince başlayacak bitmeyen sükûnlu gece

Gruba karşı bu son bahçelerde keyfince,

Ya şevk içinde harab ol, ya aşk içinde gönül!

Ya lâle açmalıdır göğsünde yahut  gül!

Yahya Kemal BEYATLI 



YAŞAMAYA DAİR ( Kısaltarak )

Yaşamak şakaya gelmez

büyük bir ciddiyetle yaşayacaksın 

Yani öylesine ciddiye alacaksın ki yaşamayı,

yetmişinde bile meselâ, zeytin dikeceksin

.............

Bu dünya soğuyacak,

yıldızların arasında bir yıldız,

hem de en ufacıklarından,

mavi kadifede bir yaldız zerresi yani

yani bu koskocaman dünyamız

Bu dünya soğuyacak günün birinde,

hatta bir buz yığını

yahut ölü bir bulut gibi de değil,

boş bir ceviz gibi yuvarlanacak

zifiri karanlıkta uçsuz bucaksız 

Şimdiden çekilecek acısı bunun,

duyulacak mahzunluğu, şimdiden.

Böylesine sevilecek bu dünya

"Yaşadım" diyebilmen için...

Nazım HİKMET 



SON SÖZ

Boğazından lıkır lıkır geçen 

Şu suyun kıymetini bil

Nedir ki bu mavilik deme

Pencereden görebildiğin kadar 

Göğün kıymetini bil

Kıymetini bil çiçek açmış bademin

Güneşli odanın, çamurlu sokağın

Beyazın, siyahın, yeşilin,

Pembenin kıymetini bil 

Dirilik öyle bir şey yürekte

Sevinçle çırpınır,

Kavak yelleri eser insanın başında 

İnsanoğlu kızar, öfkelenir, savaşır

Halk için girişilen savaşta

O korkulu sevincin

Öfkenin kıymetini bil

Bil ki bu

Budur işte

Güneş yalnız dirileri ısıtır

Güneşin kıymetini bil.

Oktay RİFAT



AYRILIŞ

Bakakalırım giden geminin ardından

Atamam kendimi denize, dünya güzel,

Serde erkeklik var, ağlayamam.

Orhan Veli KANIK





BİR YOL HİKAYESİ 

Günün yorgunluğuna,

geleceğin belirsizliğine,

gecenin karanlığına,

dostların vefasızlığına 

inat,

sevmeli, sevmeli ki,

solmasın yaşam...

Tayfun TALİPOĞLU 


21 yorum:

  1. sevmeli, sevmeli ki,

    solmasın yaşam...

    Çok güzel dizeler...

    YanıtlaSil
  2. Ünlü şairler hatta bazen adsız şairler ne güzel şeyler yazmışlar. Bir cümlede derin bir felsefi görüş gizli bazen. Yaşamın her anını duyarak yaşamak...
    Şiirden, şiir gibi anlatımlardan tat alabilmek insanı rahatlatıyor.

    YanıtlaSil
  3. Yukarıdaki şiirleri biliyor ve okumaktan, anlamını düşünmekten büyük haz alıyorum. Şiir insanda bazı duyguları uyandırmalı. Şiir yazmak bir kabiliyet ve ben buna çok uzağım. Lâkin o kadar boş, anlamsız geliyor ki bazıları, ya ben anlamıyorum ya da gerçekten öyleler. Son okuduğum kitaplardan biri Refik Durbaş'ındı. Tanınmış bir şair, öyküler de yazmış, şiirleri dergilerde yayımlanmış. Okuduğum yazarın "Anılarımın Kardeşi İzmir" adlı kitabı. Konu güzel, İzmir'de geçirdiği çocukluk ve gençlik yıllarını kaleme almış, beni eski günlerime götürdü. Ne var ki şiirsel yanı satırlarına vurmuş ve tekrar üstüne tekrar yaparak insanı canından bezdiriyor. Kitabın donunda bazı şiirlerini de paylaşmış. Eğer şiir buysa ben şiir sevmiyorum dedirtecek cinsten. Bakınız, bir örnek.
    Deniz Vapur ve Sen
    çocuklar vitrinlerde bebeklere bakıyor
    bütün suçlarımı avuçlarıma sayıyorsun
    işte bu yağmur/bu sensin/bu benim sokağım

    kadınlar diziliyor saçlarına ikinci ramsesin
    sen benim düşündüğümü söylüyor musun?

    susma/dudakların en güzel çiçeğim/ve
    sarı deftere çizdiğim ellerin/hiç susma
    bir bâbil gibi memesinde açan en güzel ikindim.
    Refik Durbaş, Mart, 1963

    Neresini anlatayım size? mısralar arasında ilişki kopukluğunu mu? Şairin ne demek istediğini anlamak için kendimi naçar bir çaba içinde mücadele ettiğimi mi?
    Suçlarımın avuçlarıma sayılması sizce ne anlama geliyor, çocuklar vitrinlerdeki bebeklere bakarken?

    Ya ikinci ramsesin saçlarına kadınlar nasıl dizilir sen benim düşündüğümü söyleyemezken?

    Babilin memesi derken kulelerden bahsediyor olmalı. İkindi açılan bir şey midir?

    ...
    sarı deftere çizdiğim ellerin
    suskun dudakların en güzel çiçeğim
    bir bâbil gibi memesinde açan ikindi vakti
    ...
    deseydi belki biraz ipe sapa gelebilirdi. Neredeyse beni şair yapacak böyleleri:)))

    YanıtlaSil
  4. Ağaç Ev Sohbetlerinden, yazılarınızdan, yorumlarınızdan biliyorum o içten, çok yönlü, duygu-mantık dengesi en iyi biçimde ayarlanmış anlatımınızı, ifadenizi. Yakın arkadaşınız Derin'i Dobra dobra eleştiren yazılarınıza da tanığım. Eminim biraz daha çaba harcarsanız yakın zamanda şiirlerinizi de okuyacağız.
    Refik Durbaş'ın o kitabını okumadım. Şiirlerinden çok yazılarıyla hatırlıyorum. Ancak sanıyorum ki serbest şiir de modern resim gibi
    farklı bir bakış istiyor. Şiir duyguların aktarımı olduğuna göre yazan, o zaman diliminde neler hissetmiş kim bilir?
    Şiiri, şiir diliyle anlatımı çok seviyorum ama bazı şair ve şiirlerin farklı yeri var gönlümde. İnanın şiir yazdığım için şair bile diyemem kendime. Sadece amatör bir duygu aktarımcısı, bir 'şiir severim' .
    Emek verilmiş uzun, içten yorumunuza çok teşekkür ederim. Kişisel düşünceler hepimiz için değerli elbette. Bloglarda var olmamızın nedeni de bu değil mi?

    YanıtlaSil
  5. nazım ve rıfat, sevdim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ünlü şairlerin yaşamla ilgili şiirlerini araştırırken doğrusu çok zorlandım. Öyle güzel, anlamlı şiirler var ki. Ataol Behramoğlu'nun, Behçet Necatigil'in, Ahmed Arif'in ve ddaha nice değerli şairimizin Yaşama sevinci ile bezenmiş şiirleri...
      Kişisel beğenilere saygım var.
      Teşekkürler.

      Sil
  6. "Bu sabah şu ufkun benim sahibi
    Bir ufuk içinde akan su gibi
    İçimden içime dökülüyorum."

    Şu üç mısra bu sabah tam olarak ben. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ünlü yazar Yaşar Kemal'in bu şiirini ben de ilk kez çok severek okudum. "İnsan evrende gövdesi kadar değil, yüreği kadar yer kaplar" diyen usta yazarı doğumunun 100. yılında saygıyla , rahmetle anıyoruz.
      Esenlikler diliyorum.

      Sil
  7. Ah o eski şairler, yeri doldurulamaz. Bu güzel mısralar için teşekkürler Makbule Hanım:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Günümüzde de çok güzel, anlamlı şiirler var ama eskiler bana da bir başka geliyor. Bazen düşünürüm; duygular mı daha yoğunmuş, düşünmeye çok mu zaman varmış acaba ? Gene de şiirden kopmayan gençlerimiz var, ne güzel.
      Ben teşekkür ederim. Sevgiyle.

      Sil
  8. Merhabalar Öğretmenim.
    Ünlü şairlerin dizelerinden yaşamı okumak beni rahatlattı. Satır aralarından çıkarak gerçek yaşama dönmek istemedim bir türlü. Çünklü, gerçek yaşam şairlerin dizelerindeki yaşam kadar mutluluk vermiyor.
    Kaleminize, emeğinize ve gönlünüze sağlık ve mutluluklar dilerim.
    Selam ve saygılarımla birlikte sağlıcakla ve esen kalın.

    YanıtlaSil
  9. Merhabalar Recep Bey,
    Gerçek dünyadan bir süre uzaklaşarak şairlerin dünyasında daha farklı bir dünyayı çoğumuz yaşıyoruz sanırım. Hassas ve duyarlı insanlarda bu durum daha yoğun yaşanıyor. Bu duyguyu okuyucularına iletebilen şairlere ne mutlu. O anda yaşadıklarına bizleri de ortak ediyorlar.
    Aynı durum ünlü şairlerin ölümle ilgili dizelerinde de acıya, hüzne dönüşüyor. 35 Yaş Şiirinde ölümü nasıl anlamlı kılar Cahit Sıtkı Tarancı: "Neylersin ölüm herkesin başında / Kim bilir nerede, nasıl, kaç yaşında / Bir namazlık saltanatın olacak taht misali o musalla taşında... "
    İyi dileklerinize, güzel yorumunuza çok teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  10. Uzun zamandır şiir okumuyordum. Bu hoş fotoğraf kareleri eşliğinde şiir okumak pek keyifliydi.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İncelikli insan tahlillerini, ruhsal çözümlemeleri seviyorum. İnsanın yanılgıları da oluyor tabii. Blog adı bana bir şiir severi de düşündürmüştü. Ama uzun aralar gene de eski alışkanlıklarımızı etkilememeli. Yorumdaki ikinci cümleniz bu inancımı tazeledi, sevindim...
      Sevgiler.

      Sil
  11. uygun olursan son yazımı okusan yaa :) pembe sabahlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her yazıya yorum yapamasam da tüm yazılarını okuyorum sevgili Derin. Bugünlerde keyifle, takdirle okuduğumuz ne güzel yazılar var. Sonbahar, blog arkadaşlarımıza farklı bir enerji taşıdı. Umarız hep böyle devam eder.
      Ben de Ağaç Ev Sohbetlerine bir yazı düşünüyorum. Zaman ayırabilsem ne çok konu var aklımda.

      Sil
  12. yetmişinde bile meselâ, zeytin dikeceksin. İşte bu dize insana yaşama hevesi veriyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlk okuduğumda ben de aynı duyguya kapılmıştım. Yaşadığımız yörede sokaklarda yetişen zeytin ağaçlarını, zeytinyağı müzelerini, asırlık zeytin ağaçlarını gördükçe bu dize çok daha anlamlı geldi.
      Esen kalın.

      Sil
  13. umut ışığı yayan bu güzel dizeler için teşekkürler:)

    YanıtlaSil
  14. Şükür ki içimde bir yaşama sevinci var. Ve şükür ki büyüklerimiz böyle derinden, böyle ince anlatabilmiş, hissetmeyene bile hissettirebilmiş.

    Yorgun bir günün ardından eve dönerken bu paylaşımınızi okumak gözümü gönlümü şenlendirdi. Çiçek fotoğrafları için de ayrıca teşekkürler 💮✨

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Farkındalık ve duyarlılık insana özgü güzel hissedişler. Haklısınız, anlamlı şiirler insanın yorgunluğunu alıyor çoğu zaman.
      Yaşama sevinciniz hep daim olsun. İyi dileklerinize teşekkürler.
      (Yorumunuza sağlık nedenleriyle geç cevap verdim. Kusura bakmayın.)

      Sil