Bu Blogda Ara

21 Eki 2023

ŞİİRİMSİ BİR ÖYKÜ (Kelime Oyunu-120 )

 Bloglarda "Kelime Oyunu" etkinliği bir süredir devam ediyor. Deeptone Arkadaşımızın organize ettiği bu çalışmada beş kelime verilerek bu kelimelerin içinde olduğu ; bir öykü, bir şiir ya da bir deneme yazılması isteniyor. Herkes yazabilir, herkes beş kelime belirleyebilir. Bu hafta beş kelime, sevgili Deeptone tarafından belirlenmiş: (Ritüel, Kıyafet, Evlilik, Şüphe, Tapınak) Ben "Şiirimsi bir öykü denemesi" yazmayı tercih ettim. M. A 


 

ŞİİRİMSİ BİR ÖYKÜ

Sabah gün ışırken fırtına  öncesi bir sessizlik hakimdi doğaya;

Gökyüzünde ta uzaklarda geceden kalma bir ay, 

Ve ondan yer kapmak isteyen bir güz güneşi 

Akşamdan yağmur yağmış, suya doymuş tüm ağaçlar.

Kediler köpekler bile kavgasız, dövüşsüz yollarda...

Bir evcilik oyununda buluştular

Yukarı mahallenin çocukluk arkadaşları

Kızlar oyuna katıldı yalnızca,

Anne babalar geçim derdinde; evde, işte, uğraşta...

Ta eskilerden yıkık bir bina buldular,

Geçmiş ritüelleri anarak kapı girişine sıralandılar. 

Bez bebekler vardı kiminin ellerinde,

Annelerden kalan eski topuklu ayakkabılar kiminde.

Kıyafetler derseniz tüllü, süslü püslü, simli, nakışlı.

Bir tiyatro sahnesinde gibi rol aldılar,

Oyunlarla, masallarla, türküler, şarkılarla

Çocukça tüm ritüelleri canlandırdılar ;

Alkışlar... alkışlar... sevinç, coşku, mutluluk.

Bir düdük öttü ansızın, farklı sesler yansıdı duvarlar ötesinden;

Şüpheli bakışlarla izlendiklerini gördüler.

Oyun bitti, herkes gitti, evcilik,  evlilik hayalleri bitti,

Kuşlar hepten  uçuştu ağaç dallarına,

Bez bebekler bile donakaldı şaşkınlıkla...

Kırık bir el yazısıyla yazılmış soluk birkaç cümle kaldı 

Yüzyıllar  öncesinden,  geçmişten, tapınağın yıkık duvarında...

Eski bir tapınak yazıtı :

"Gürültü patırtının ortasında sükûnetle dolaş

Sessizliğin içinde huzur bulunduğunu unutma.

Başka türlü davranmak açıkça gerekmedikçe

Herkesle dost olmaya çalış.

Sana bir kötülük yapıldığında verebileceğin en iyi karşılık

Unutmak olsun. Bağışla ve unut."


Makbule ABALI

Urla-İzmir 21 Ekim 2023















24 yorum:

  1. Bu tür oyunlar yazma becerisi için iyi egzersiz oluyor. Gayet hoş olmuş:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çocukların öykülerinde, oyunlarında, hayallerindeki duruluğu seviyorum. Onlarla ilgili her yazım türünü de.
      Teşekkür ederim.

      Sil
  2. Çok güzel yüreğinize kaleminize sağlık bı ara şiir yazardım bende çok severdim sonra bıraktım..
    Şimdilerde yüregimdeki külleri üflüyorum tekrar harlansin diye bakalım ne zaman paylasirim bende ❤️ sizi takibe aldım bende beklerim insallah...

    YanıtlaSil
  3. Amatörce, içimden geldiği gibi şiir yazmaya çalışıyorum. İnanıyorum ki: şiir dili , insanı daha duyarlı, daha sakin ve daha sabırlı yapıyor. Şiir seven, insanı, doğayı da seviyor. Başkasının acısını ta içinde hissedebiliyor. Külleri üflemek ve beklemek yerine neden tekrar canlandırmayı denemiyorsunuz?
    Yeni şiir paylaşımınızı bekleyeceğim.
    İyi dileklerinize teşekkürler.

    YanıtlaSil
  4. Hiç de amatörce gelmedi bana Makbule öğretmenim ve okuduğum şiir gibi bir şiirdi, ilk mısradan son noktaya kadar müthişti, hangi mısrasını yorumda öne çıkarsam dedim ama içinden çıkamadım, her biri muhteşemdi ve sonuçta hiç birini diğerinden ayırmaya kıyamayacağımı anladım:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gördüğüm, duyduğum, yaşadığım her şey bana ilham kaynağı oluyor sevgili Sezer. Ve duygular dizelere yansıyor olduğu gibi.
      Hele çocukları gözlemek. onların dilinden, duygularından, sezgilerinden demetler oluşturmak, hayatı ta özünden kavramaya çalışmak gibi. İçimizdeki çocuğun sesine kulak vermek gibi.
      Bu muhteşem yorumla, paylaştıklarıma can kattın.
      Günün aydınlık olsun.

      Sil
    2. Ah pardon, önce sevgili Sezer'in bloğuna uğrayıp sonra kendi bloğuma geçmiştim. O yüzden o güzel, anlamlı, içten yorumunuzu da Sezer'den gelmiş gibi algılamışım. Bağışlayın, şimdi fark ettim. Hemen bu yorumla düzeltiyorum, ancak emin olun, yanıtım aynı olurdu. Bir küçük değişiklik belki, son iki cümledeki hitaplar "sen "yerine "siz" ile yer değiştirirdi. Alışkanlıklarımızdan kolay kopamıyoruz.!
      İyi Pazarlar ve ardından güzel bir hafta diliyorum.

      Sil
  5. Çok güzel olmuş bir yazı...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnce düşüncenize çok teşekkürler. Etkinliğin adı "Kelime Oyunu" olunca verilen kelimelere uyarak yazdığım şiirime "Şiirimsi bir Yazı" demiştim. Yüzyıllar ötesinden bir tapınak yazıtı da duygularıma eşlik etti.

      Sil
  6. Merhabalar Öğretmenim.
    "Şiirimsi Öykü"yü okudum; hem de kaç kez... Öyle bir seferlik okumayla satır aralarına inmek ne mümkün...

    Kedilerin ve köpeklerin bile dost oldukları, birbirlerini bağışladıkları ve unuttukları , dövüşsüz yollar değil midir ki, bizim özlemlerimiz? O yollardan bizler neden yürüyemiyoruz, bizler neden dost olamıyoruz? Bizler neden bağışlayıp unutamıyoruz?

    Bir evcilik oyununu bile oynamaktan aciz kaldık. Yağan yağmurun doldurduğu ayak izlerini görmezlikten gelemeyiz.

    Ne güzel bir şiir olmuş. İnsanın okudukça okuyası geliyor ve her okuduğunda insanlığına bir adım daha yaklaştığına şahit oluyor.

    Sayın öğretmenim; kaleminize, yüreğinize, gönlünüze ve emeğinize sağlık ve mutluluklar dilerim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar Recep Bey,
      Övgüyü de yergiyi de hassasiyetle, dozunda kullandığınız bildiğimden bu geri bildiriminiz beni çok mutlu etti. Çok teşekkür ederim. Bu karışık, karmaşık dünyada çıkarsız dostluklar, insanın insana, insanca yaklaşımları hepimizin özlemi diye düşünüyorum.
      İyi dilekleriniz, güzel temennileriniz ihtiyacı olan herkese ulaşsın. Sağlıklı, huzurlu, aydınlık günler diliyorum.

      Sil
  7. Öykü şiirimsi olunca daha dokunaklı oluyor, teşekkürler Makbule Hanım:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İNSAN varlığını korumak, hayata tutunabilmek için doğumdan ölüme kadar bir mücadelenin içinde. Son yıllarda zor günler yaşandıkça hüzün de artış gösterdi sanırım. İnsanoğlu neleri atlatmamış ki...
      Ben teşekkür ederim. Paylaşımlarınızı ilgiyle izliyorum.

      Sil
  8. çok tatlı öykü olmuş aynen zihninde canlandırdım çocukları :) teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenmene sevindim, teşekkürler. Zihnimizde canlandırdığımız gibi gerçekleşse hayat da, ne güzel olur. Çocuklar yarınlarımız.
      Umutla...

      Sil
  9. Az önce ben de bu haftanın "Ağaç Ev Sohbetleri" konusunu okudum. Sağlık her zaman önemli gerçekten. Yorumumu sonra yapacağım.
    Sağlıkla, sevgiyle.

    YanıtlaSil
  10. Şiirimsi öykü bu kadar mı çok şahane yazılır...Kelimeleri yerleştirişinizden anlam yüklü mısralarına varana kadar enfes bir şiir olmuş Makbule Hanım.
    Dünyayı çocukların yönettiğini hayal ettim bir an. Ne çıkarcılık, ne kötülük kalır...
    Beyninize, gönlünüze, kaleminize sağlık olsun. Mutlu günler diliyorum size.

    YanıtlaSil
  11. Güzel, anlamlı yorumunuzu okurken ben de bir an düşündüm; Bazı adlar, bazı insanların kişiliğine nasıl bu denli uygun olur? Hassas, duygulu, ince düşünceli. .. Böyle insanların daha da çoğalmasını sağlayacak bir yöntem yok mudur?
    Bazı insanların varlığı yaşama tutunma kaynaklarımız gibidir, güç verir, enerji aşılar adeta.
    Sevgiyle, umutla...

    YanıtlaSil
  12. Ben de beğenerek okudum. Elinize sağlık. Okurken aklıma Gazze'de katledilen çocuklar geldi. Sadece kızlar katıldı oyuna derken oğlan çocukları İsrail askerlerine taş atmakla meşgul olmalı dedim içimden.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Belki gün gelecek, sadece hüzün aktarılmayacak dizelere, belki iç seslerimiz daha mutlu duyguların eşlik ettiği anları da fısıldayacaklar bizlere. Ve çocuklar işte o zaman taşları savunma aracı gibi kullanmayacaklar yağmur gibi yağan bombalara karşı.
      Masallar gerçek olur mu bir gün, büyükler izin verir mi ?

      Sil
  13. Öğretmenim aslında çok da eğlenceli bir etkinlik olmamış mı ama :-))) ben çok sevdim . özellikle de sizin böyle bir etkinliğe katılmanızı daha da sevdim. İnsanı düşünmeye iten , yaratıcılığını , içindeki gizli saklı kalmış becerilerini ve yeteneklerini ortaya çıkartan herşeyi çok seviyorum. Yazınıza dalıp sonradan " beş kelime neydi ya? " diye düşünmek çok eğlenceliydi. yazınız beni alıp götürürken kelimeler onun gölgesinde kaldı tabiki :-)))
    Sevgiyle ve sağlıcakla kalın.....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben nasılsa bu etkinlikten kopmuşum Çağrı. Öyküleri de şiirler kadar çok seviyorum oysa. Verilen beş kelime çerçevesinde düşünmek güzel gerçekten ama bu haftanın kelimeleri biraz daha derin düşünmeyi gerektiriyordu.
      İyi dileklerine teşekkürler.
      Daha barışçıl ve adil bir dünya özlemiyle.

      Sil
  14. Gözümde birebir canlandı şiiriniz öğretmenim. Çok güzel yazıp anlatmışsınız.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Amatörce yazıyorum ancak her konuda yazılmış şiirin, özellikle ruha ve duygulara seslenmesi gerektiğine inanıyorum. Belki öylece daha ılımlı, daha hoşgörülü ve iyimser olmayı da başaracağız.
      Anlamlı yorumuna çok teşekkürler.
      Yürekten sevgilerimi iletiyorum.

      Sil