Bu Blogda Ara

15 Ara 2023

TEVFİK FİKRET- MİLLET ŞARKISI

 


Tevfik FİKRET Tanzimat Dönemi şair, yazar, düşünür ve öğretmenlerinden.  

24 Aralık 1867 İstanbul doğumlu. 19 Ağustos 1915'de vefat etmiş.

1888 Yılında Galatasaray Lisesi'ni (Mekteb-i Sultani ) birincilikle bitirmiş. 

Edebiyat Dünyamıza sayısız eser kazandırmış. Millet Şarkısı'nı 1908'de yazmış.

MİLLET ŞARKISI

Çiğnendi yeter, varlığınız cehl ile kahre; 

Doğrandı mübarek vatanın bağrı sebepsiz

Birlikte bugün bulmalıyız derdine çare, 

Can kardeşi, kan kardeşi şan kardeşiyiz biz.


Millet yoludur, hak yoludur tuttuğumuz yol; 

Ey halk yaşa, ey sevgili millet, yaşa. Var ol!


Gel kardeşim, annen sana muhtaç, ona koşmak...

Koşmak ona, kurtarmak o bî-bahtı vazifen.

Karşında göğüs bağr açık ölgün, yatıyor bak;

Onsuz yaşamaktansa beraber ölüş ehven!


 Her an o güzel sineyi hançerliyor eller

İmdadına koşmazsak eğer mahvı mükerrer.

Zulmün topu var, güllesi var, kalâsı varsa, 

Hakkın da bükülmez kolu, gülmez yüzü vardır.

Göz yumma güneşten, ne kadar nuru kararsa, 

Sönmez ebedi, her gecenin gündüzü vardır. 


Millet yoludur, hak yoludur tuttuğumuz yol!

Ey hak, yaşa, ey sevgili millet, yaşa... Var ol!


Vaktiyle baban kimseye minnet mi ederdi?

Yok, kalmadı,  hâşâ sana zillet pederinden

Dünyada şereftir yaşatan milleti, ferdi; 

Silkin, şu mezellet tozu uçsun üzerinden.

İnsanlığı pâ-mâl eden alçaklığı yık, ez;

Billâh yaşamak yerde sürüklenmeye değmez.


Haksızlığın envâını gördük.. Bu mu kanun?

En gamlı sefâletlere düştük.. Bu mu devlet?

Devletse de, kanunsa da , artık yeter olsun;

Artık yeter olsun bu dênî zulm-ü cehâlet .. 


Millet yoludur, hak yoludur tuttuğumuz yol; 

Ey hak yaşa ey sevgili millet yaşâ, var ol! 

Tevfik FİKRET


Açıklamalı sözcükler:

Cehl - Cahillik

Kahre- Zorla

Ehven- Daha iyi, daha az kötü

Bibaht- Bahtsız 

Mükarrer- Kuşkusuz 

Mezellet- Alçaklık, alçalma

Pâmâl- Ayaklar altına alma

Dêni- Rezil, alçak 









13 yorum:

  1. Paylaşım için teşekkürler değerli öğretmenim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her zaman nazik yorumlarınız ve desteğiniz için asıl ben teşekkür ederim Hüseyin Öğretmenim.
      Sağlıklı, huzurlu güzel günler diliyorum.

      Sil
  2. Merhabalar Makbule Öğretmenim.
    Tevfik Fikret'i eserleriyle birlikte ortaokul öğrencisi iken tanımıştım. Ben liseyi memur iken, dışarıdan sınavlara girerek bitirdim. Dışarıdan bitirdiğim liseyi, okula devam eden gündüzlü bir öğrenci gibi, ama torpilsiz ve dersleri çalışarak bitirdim. Hatta dışarıdan bitirdiğim Kırşehir Lisesinin müdür yardımcısı bana "sen çok hızlı gidiyorsun biraz yavaşla" dedi ve ben nazara gelerek, bir yılda bitirebileceğim liseyi üç yılda bitirdim. 42 dersten 36 dersimi bir yılda, kalan 6 dersimi ise iki yılda tamamlayarak mezun olmuştum.

    Rahmetli Oktay Sinanoğlu'nun dediği gibi, benim ortaokul dönemim de eğitim ve öğretimin en kaliteli uygulandığı son dönemlerden biriydi.

    Şiir konusunda bir hassasiyetim var ve ben şiiri anlamak adına en az on kere okuyorum. Okuduğum her seferde farklı bir satır arası yakalıyorum.

    Paylaştığınız şiirin, en çok beğendiğim bir dörtlüğünü aşağıya tekrar alarak, iktidara seslenmek istedim.

    Haksızlığın envâını gördük.. Bu mu kanun?
    En gamlı sefâletlere düştük.. Bu mu devlet?
    Devletse de, kanunsa da , artık yeter olsun;
    Artık yeter olsun bu dênî zulm-ü cehâlet ..

    Şu anda bir edebiyat öğretmeni gibi bu kıtanın burada bir analizine girmek istemiyorum. Ancak, müsaade ederseniz, kendisini rahmetle ve şükranla andığım Tevfik Fikret'in kalemini de öpmek istiyorum. Işıklar içinde uyusun.

    Selam ve saygılarımla birlikte size ve eşinize sağlık, sıhhat ve afiyetler dilerim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısınız, bir zamanlar Tevfik Fikret şiirleri okullarımızda ders konusu olarak okutulurdu. Türkçe ve Edebiyat Derslerini her zaman çok sevmişimdir.
      Okumak, hele zor şartlarda çaba harcayarak azimle okumak, diploma sahibi olmak takdire değer. O yılların ve bugünlerin idealist öğretmenlerini de saygıyla anıyorum.
      Şiir dili özellikle duyguların damıtılmasıyla yazılmışsa çok etkili olabiliyor. Tevfik Fikret'in bazı şiirleri halâ ezberimdedir.
      Rahmetle, saygıyla anıyorum.
      İyi dileklerinize teşekkürlerimle size ve eşinize sağlıklı, huzurlu günler diliyoruz.

      Sil
  3. Edebiyat dünyamızın yazar , şair , düşünür ve öğretmenlerinden biri olan Tevfik Fikret'i bir de öğretmenimin kaleminden okuyalım , okuyalım da bilgimizi arttıralım :-))))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Çağrı iyi düşüncelerine teşekkürler. Ancak cümlenin son bölümünü okuyunca bir an duraksadım; Tevfik Fikret'in çok anlamlı bir şiirini yazarken hayatı hakkında kısa notlar ekledim.
      Merak edenler edebi kişiliği hakkında daha geniş bilgi edinebilirler diye düşündüm. Çok yönlü bir edebiyatçı, sayfalar dolusu yazılabilir. Bir blog sayfasına sığdırmak çok zor. Ancak senin "okuyalım da bilgimizi arttıralım " deyişinle hemen birkaç küçük detay daha yazıyorum:

      Tevfik Fikret'in mücadeleli, zor bir hayat hikâyesi var. Küçük yaşta annesini kaybetmiş. Çocukluğunda babası sürgünde imiş. Bir dönem Aşiyan-Yuva adını verdiği evine çekilmiş. Robert Kolej'de Türkçe Öğretmenliği, İstanbul Üniversitesi'nde (Darülfunun) Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği yapmış. Türk Edebiyatında ilk çocuk şiir Kitabı (Şermin) de onun eseri.
      Tek oğlu Halûk'un doğumuyla çok mutlu olmuş. Halûk'un Defteri çok ses getirmiş. Ancak sonraki yıllarda Halûk onu hayal kırıklığına uğratmış. (Psikolojik detaylar dikkatimi çeker bilirsin.)
      Sevgilerimi iletiyorum.

      Sil
  4. geçen gün Şermin şiir kitabından birkaç şiir okudum, çok severim, teşekkürler..

    YanıtlaSil
  5. Yıllar öncesinden çocuklar için yazılmış ilk şiir kitabı. Ne güzel bir girişim o yıllar için. Ben de bulup okumak istiyorum sevgili Bahar.
    Yorumuna çok teşekkürler.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
  6. Bilmediğim bir şiir, paylaşım için sağolun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şiirin, duyarlı insanlar için ortak bir buluşma noktası olduğuna inanıyorum. Ben teşekkür ederim.

      Sil
  7. Milletçe ne zor durumlardan geçtik. Bu vatana, vatanı için her şeyini ortaya koyanlara çok şey borçluyuz..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tevfik Fikret, Namık Kemal, Mehmet Akif şiirlerini okulda Türkçe- Edebiyat Derslerinde işlerdik. İçimize işlemiş.
      Borçlu olduklarımızı saygıyla, minnetle, rahmetle anıyoruz.

      Sil
  8. bu şairin evi ne güzel yaa Aşiyan'da :)

    YanıtlaSil