Bu Blogda Ara

2 Ara 2023

ÇOCUKLAR VE ATLAR ( BCP - Kasım Ayı )

 

Blogları Canlandırma Projesi Kasım Ayı Teması; Çocuklar, hayvanlar ve bilim kurgu  idi. Bu ay için belirtilen 3 temadan birini seçip, ayın son haftasında istediğimiz  türde bir yazı hazırlamak amacı ile ben iki temayı birleştirip yazımın başlığını ÇOCUKLAR VE ATLAR KOYDUM.



"Hayvanlarla kendinizi özdeşleştirdiğinizde hangi hayvanı seçerdiniz ? " gibi bir soru ile karşılaştığınızda nasıl yanıt verirdiniz? Ben önce kuşlar derdim ve sonra sıralardım; Bir kuğu, bir at ya da bir ceylan derdim. Yazılarımda çiçeklerle, ağaçlarla insanları özdeşleştirmek de hoşuma gidiyor. Özde doğa sevgisinden kaynaklanıyor olabilir bu düşünceler. Doğada öyle ilginç benzerlikler var ki. 



Atlar oldum olası ilgimi çekmiştir. Atlar denince hemen dostluk, vefa, sadakat, güven, bağlılık duygularını çağrıştırıyor bende. Ardından asil ve güçlü hayvanlar diye düşünüyorum. Hatta atlara hayvan demek yerine canlı sözcüğünü kullanmak daha uygun olur diye de ekliyorum. Çocukluğumda Adana Bürücek Yaylasında çok büyük bir coşkuyla birkaç kez-kontrollü olarak- ata binişim de vardır. Ama kabul etmek gerekir ki atlarla dost olmak, bir atı yönetmek, ustaca yönlendirebilmek apayrı bir şey. Atatürk'ün bazen bir çiftlikte, bazen bir meydanda at üzerindeki fotoğraflarını hep hayranlıkla izlemişimdir. 

Ülkemizin kırsal kesimlerinde,  köylerimizde , özellikle doğuda, güneyde yıllar öncesinden atalarından, dedelerinden, babalarından kalma alışkanlıklarla atlarla dost olabilen ne çok çocuk vardı. Belki de bindikleri  eğitilmemiş yabani atlardı. Günümüzde de atlarla ilgili her anlatı, her öykü dikkatimi çekiyor. Bisiklete, motora, arabaya, yata binme isteğim hiç olmadı . Ama bir atım olsa çok mutlu olurdum. Eşim at sevgisini tadanlardan. Mersin-Arslanköy'de  baba evinde  henüz çocukken  yük taşımak için kullandıkları, dost oldukları bir atları varmış. Bir gün atı istemeden öfkelendirince at onu sırtından atmış. Ama onun ayağa kalkmasını beklemeden adeta özür dilercesine hiç ağırlığını vermeden üstünden incitmeden atlamış, sanki kalkmasına yardımcı olmuş. Bir zamanlar yaylada atıyla birlikte evimize taze süt ve yumurta getiren tatlı bir akraba kızı vardı. Atını bir ağaca bağlar, sohbet ederdik, okuması için bir kitap armağanıma nasıl da sevinirdi.



Yılkı atları ya da arabalara koşularak sadece kırbaçla eğitilen atlar bana hüzün vermiştir hep. Bir zamanlar çok gözde olan atlar yaşlanınca değerden düşüyor, bozkıra salıveriliyorlar. Acaba o kırgınlıkla mı vahşileşiyorlar? Atlar duygusal canlılar, sevgiyi, ilgiyi çok iyi değerlendiriyorlar. Çocuklar da öyle değil midirler? O yüzden iyi anlaşıyorlar.  İnsan ilgi duyduğu alanda daha derinlere inmek, bilgi toplamak, daha iyi tanımak istiyor.  İnternette dolaşırken rastladığım At adlı şiir içimi ısıttı birden. Yazımın sonuna ekleyeceğim. Ve bir gün ben de  atların özelliklerin  daha iyi tanıdığımda onlar için bir şiir ya da öykü yazmak isterim. Atlarla ilgili çok film ve dizi çekilmiş. Şampiyon filmi unutamadıklarımdan. 



At sevgisi, dostluğu, özlemi; tüm güzel şeyler gibi kuşaktan kuşağa aktarılıyor. Ve ne güzeldir ki bazen büyüklerin içinde kalan bir ukdeyi yıllar sonra çocuklar ya da torunlar gerçekleştirebiliyorlar. Rahatsızlıklar nedeniyle yıllardır yaşadığımız Mersin'den  İzmir- Urla'ya taşınmamız  Şubat Ayında ikinci  yılını dolduracak.  Bizden daha önce İstanbul'dan eşi ve iki kızıyla  birlikte Urla'ya taşınan küçük kızımız da artık İzmirli sayılır. Büyük Ailemizde bu yıl güzel bir değişim yaşadık.  Bir anlamda hepimizin hayali gerçekleşti. Çocuklar Urla Manej Binicilik ve Atlı Spor Kulübü'nün kurslarına yazıldılar. Kızlar aile büyüklerinin , özellikle Hakan Dedelerinin maddi-manevi katkısıyla çok istedikleri binicilik sporuna yöneldiler. Ahmet Dedelerinin de küçük çapta katkısıyla büyük bir hayal gerçekleşti. Kocaman güzel gözleriyle  vefalı, sadık, hassas Browni ,aileden biri oldu. 



Urla Manej , yılların ötesinden gelen zeytin ağaçları ve zengin bir bitki örtüsünün yer aldığı geniş bir alanda yer alan modern bir tesis. Aylin ve Efe Eğitici Öğretmenlerle konunun ciddiyetine inanmış insanlardan oluşmuş bir ekip ruhu hemen hissediliyor. Bahçede yetişmiş doğal otlar ve sağlıklı ürünlerle hazırlanmış kahvaltı ve yemek sunumları da var. Ücretler konusunda bilgilenmek lâzım tabii. Bu arada kocaman bir çiçek demeti oluştururcasına atlarla ilgili bilgilerim giderek çoğalıyor: Atların en belirgin özelliği algılarının çok açık olmasıdır , algıları çok güçlü ve seçicidir  deniyor. Atlarda gebelik süresi 336 gün. Diğer canlılar arasında en büyük gözlere sahipler. 360 derecelik bir alanı görebiliyorlar.  



Kurslarda eğitici öğretmenler çocuklara at üstünde nasıl durulacağını, atları yönetebilmek için nasıl davranılması gerektiğini uygun anlatımlarla pekiştirip davranış kazandırıyorlar.  Yurt dışından gelen bir öğretmenden de kısa zamanda çok şey öğrendiler. Atlı spor eğitimi ekonomik açıdan henüz beklediğimiz düzeyde değil. Bu spora uygun giysiler ve koruyucu materyal de gerekiyor. Her spor dalı gibi binicilikte de  bazı olası tehlikeler göz ardı edilemez tabii. Ama ilginçtir, atla binicisi arasında zamanla kurulan bağ belki de bu tehlikeleri en aza indiriyor. Kızların iki farklı günde attan düşmeleri bile onları bu spordan soğutmadı, cesaretlerini kırmadı, hemen ayağa kalkıp devam ettiler.  Biz yetişkinler,  onlar adına daha çok endişelendik. 

Anne babalar ve diğer aile büyükleri çocukların bu etkinliklerde daha disipline olduklarını, kurallara daha çabuk uyum sağladıklarını söylüyorlar. Bunda tabii atlarla kurulan dostluk ve bağlılık kadar yetiştirici öğretmenlerin çok büyük katkıları var; Hoşgörülü, anlayışlı,  bağışlayıcı ama hataları, eksikleri de her zaman uygun biçimde vurgulayan ideal bir disiplin anlayışı. Ödülün katkı sağlayıcı, cezanın caydırıcı etkisi anlamlı sözcüklerle çok yerinde vurgulanıyor. İzlemeye gittiğimiz günlerde bu konuda teşekkürü borç bildik ve dile getirdik.



Çocuklar ve ailelerle birlikte ortak amaçlar ve beklentiler doğrultusunda anne babalar da birbirleriyle daha içten ve sağlam dostluklar kurabiliyorlar. Toplumsal dayanışmaya fırsat vermek de ne güzel. Böylece yeni bağlantılar oluşuyor. Bu yıl içinde grup dört farklı yerde yarışmalara katıldı,  kazandıkları ödüllerle gelecek için iyi bir motivasyon kazandılar.  Çocukların kendilerini aşmaya çalışıp mücadele etmeleri harika. 


 



Bu arada TRT Spor kanalında Türkiye Binicilik Federasyonunun ülke çapında yarışmaların büyük bir keyifle izledik. Sunucunun nitelikli anlatımı sayesinde yeni bilgiler edindik. Yarışmalar sırasında çok nadir de olsa bazı atlar  ya engelin önünde ansızın durabiliyor ya da birden koşmaya başlayabiliyorlardı. Ancak binicisi veya bakıcısının güçlü bir sevgi dili ile yaklaşımı atı sakinleştirebiliyordu.

Türkiye Binicilik Federasyonu da Cumhuriyetimiz gibi 100 yaşında. 16 ilimizde biniciliği de okul  sporları kapsamına almışlar. Okullarımızda da iyi organize edilmiş ders dışı sosyal etkinliklere ne çok ihtiyaç var. Keşke Devletin de katkısıyla daha çok çocuk ve gence imkân tanınarak geleceğe daha güvenli, sevgiyle donanmış barışçıl bir dünya özlemiyle, dostluğa, vefaya, güven ve sadakate, dayanışmaya önem veren bireyler yetiştirilebilse... 

Makbule ABALI - Eğitimci

2 Kasım  2023 Urla



ATLAR HAKKINDA GÜZEL SÖZLER :

* "Bir ata binmek dört özelliği geliştirir: Sebat, azim, sabır ve cesaret. "Genghis Khan 

* Atlar insanlara bedensel ve zihinsel sağlık, disiplin ve değerler konusunda olumlu etkiler sağlar. 

* Bir ata ellerinizle değil, yüreğinizle dokunmalısınız. 

* At özgürlüğün sembolü, asilliğin göstergesidir.

* "At üstündeki bir insan hem ruhen hem de fiziksel olarak bir yayadan daha büyüktür. "

John Steinbeck


AT 

Anlat bize yürüyüşün güzelliğini,

Koşunun rüzgârını, köpüren yeleyi

Toynakların kızgın kıvılcımlarını

Kişneyen bir tayın sevincini anlat

Öfkeyi ve sağrındaki mahmuz yarasını

Masallardaki şehzadeleri anlat bize.

Ahmet TELLİ

********** 


Atlarla ilgili bir başka şiir:

Seni düşündükçe

Gül dikiyorum elimin değdiği yere

Atlara su veriyorum

Daha bir seviyorum dağları.

İlhan BERK


30 yorum:

  1. Makbule Hocam, konu ile bilgileriniz epey genişlemiş, yazıda aktardıklarınız tam bitti sanırken "Atlar Hakkında Güzel Sözler" ve Ahmet Telli' nin şiiri ile sevimli bir şaşkınlık yaşadım. :)
    Torunlarınızın böyle bir sporla uğraşması, bir başka canlıyı yakından tanıması ve onunla birlikte hareket etmesi cidden harika bir şey. Onlara hayatları için çok değerli bir şey katıyorsunuz ebeveynler olarak, tebrikler.
    Sevgiler benden,

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Atlara karşı benim de özel bir ilgim ve hayranlığım var sevgili Sezer. Daha ne çok şey yazılabilir. Çocukların doğaya ve diğer canlılara karşı tutum ve davranışları bizleri de çok mutlu ediyor.
      Bugünün çocukları, yarının yetişkinleri olarak sanırım daha güzel bir dünya için çaba harcayacaklar.
      Umutla, sevgiyle.

      Sil
  2. Maşallah onlara! Büyük torun aynen siz mi, bana mı öyle geldi :) Umarım bu güzel ilgileri hep devam eder, gerçekten çok güzel bir spor, etkileşim, eğitim ve terapi şekli......

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yakınlarımızdan, akrabalarımızdan, arkadaşlarımdan da senin gibi düşünenler var epeyce sevgili Ceren. Benim çocukluğuma çok benziyor. Kişilik özellikleriyle, duygusallığı, hassasiyeti insan ilişkileri bire bir aynı. Psikolojiye, güzel sanatlara çok yatkın. Dilerim tüm çocuklar iyilerle karşılaşsın.
      Binicilik sporunun daha çok sayıda çocuk ve gençlere ulaşmasını isterdim.
      Sevgiyle.

      Sil
  3. Atlar hakkında bilmediğim birçok bilgiyi öğrendim sayenizde. Hem çocukların hem de ailelerin katılabileceği çok güzel bir aktivite olmuş. Sizin adınıza çok mutlu oldum. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşam boyu öğrenmemiz bitmiyor. Yeni bilgiler edinmek sanırım beynimize de iyi geliyor. Bilgiyi paylaşmak da insanı yenileyen bir kaynak. Aktarabildiysem ben de mutlu olurum.
      Sevgiyle.

      Sil
  4. Torunlarınız adına çok sevindim böyle bir uğraşla bütünleştiklerine. Hayvan diyemem onlara ben bizden biri onlarda.
    Sevgiler,

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İyi görüşünüze çok teşekkür ederim. Çevresinin farkında ve bilincinde olan , sevgi, ilgi, vefa, sadakat gibi duygularla donanmış tüm canlılar biz insanlar için çok değerli. Hayvan sözcüğü bazı toplumlarda aşağılama, ve küfür olarak değersiz anlamında kullanılınca bazı canlılara haksızlık ediyoruz.
      Sevgiyle.

      Sil
  5. Atları ben de çok severim. Köpek ile birlikte içinde bulunduğumuz alemin içinde en sevdiğim iki canlı. Yazınızdan etkilendim. Torunum biraz büyüyünce atlarla mutlaka tanıştıracağım onu. Gerçekten cana yakın ve asil varlıklar. Torunlarınız, sizler gibi ebeveynlere sahip olduğu için çok şanslı. Atları insanlardan daha şanslı görüyorum yaşadığımız çağda. Eskiden savaş alanlarında ve gündelik yük taşımasında, binek hayvanı olarak ağır koşullarda eziyet görmüşler. Günümüzde savaşlar ve taşımacılıkta başka araçlar kullanılıyor genelde. Bu durum onlar için sevindirici:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çevreye duyarlı ve farkındalık algısı güçlü olan insanlar iyilik ve güzelliklere de çok daha yatkınlar. Doğayı koruma, canlıları kollama özelliklerine sahipler. Bazı canlılardan alacağımız çok ders var. Köpekler de atlar gibi vefalı ve sadık dostlar. Depremden haberdar olmaları çok ilginç.

      İyi görüşlerinize çok teşekkürler. Eminim , torununuz Küçük Dünyalı da hayata en uygun biçimde hazırlanacaktır. Çocuklar üç yaşından itibaren binicilik kurslarına katılabiliyorlar.
      Sağlıkla, mutlulukla.

      Sil
  6. Atları ben de çok severim. Çok asil hayvanlar. Pek fazla ata binme tecrübem olmasa da izlemek bile insanın adrenalin duygusunu arttırıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgi, ilgi tüm canlılarda olduğu gibi atları da çok etkiliyor. Vakur ve asil bir duruşları var. Hele güven duyarlarsa...
      Haklısınız, izlerken mutlu oluyor insan. Geçen ay TRT Spor programında Türkiye Atlı Spor ve Binicilik Federasyonunun Engelli Yarışları vardı. Çok heyecanlı, mutluluk veren bir program izledik.

      Sil
  7. spamı da unutmayıın :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok nadir de olsa bazı yorumlar spam kutusuna gidiyor. O nedenle onay almasını beklemek, bloglar için güvenli bir işlem diye düşünüyorum.
      Bazen yanlış anlamalar da olabiliyor.
      Esenlikler diliyorum.

      Sil
  8. Yorumu yazdıktan sonra dikkatimi çekti; Bu paylaşımda yorumları ve yanıtları Aralık Ayında yazmamıza rağmen mart, nisan, haziran gibi çıkmış.
    Blog yöneticilerinin gözünden kaçmaz sanırım. Düzenli işleyişleri sürdürmek lazım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de hemen tekrar gözden geçirdim, yanlışlar düzeldi, sevindim. Bu düzenli işleyişi sağlayanlara teşekkürler.

      Sil
  9. Sanırım atlar en çok sevilen hayvanlardan. Tüyleri, duruşları, yeleleriyle masalımsı bir yanları da var. Dediğiniz gibi atları yönetmenin ayrı bir zorluğu olduğunu düşünüyorum ben de çünkü oldukça heybetliler ve ben biraz çekinerek yaklaşıyorum yanlarına. Nihayetinde tüm hayvanlarda olan o sıcaklık, gözlerindeki masumiyet kalbimizdeki beyaz ışığa dokunur ve bize iyi gelir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten izlerken bile hissettirdikleri bir güven duygusu var. Onları en iyi anlayan çocuklar galiba. Dokunuyorlar, elleriyle yiyecek yediriyorlar, konuşuyorlar. O görüntü bile insanı rahatlatıyor. Sevgiyi duyumsamak gibi...

      Sil
  10. Nasıl güzel canlılarla ve nasıl güzel bir çevreyle sarıp sarmalanmışız aslında , bir görebilsek , bir bilebilsek , bir de hakkını vererek yaşayabilsek ne güzel olucak değil mi öğretmenim ? Sayenizde atlar ile ilgili yeni bilgiler öğrenirken , diğer yandan da konuyla ilgili güzel sözleri ve dahası güzel bir şiiri okuma fırsatım da oldu.Hayvanlarla kendinizi özdeşleştirdiğinizde hangi hayvanı seçerdiniz? sorusunu kendime sorduğumda bende kuş , flamingo ve kaplumbağa diyorum cevap olarak. Sevgiyle ve güzelliklerle kalın öğretmenim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunun başındaki soru her zaman benim de sorum olmuştur sevgili Çağrı. Onca olumsuzluk arasında öyle güzellikler ve dengeyi sağlayan güzel insanlar var ki keşke zaman zaman takdir duygumuza işlerlik kazandırsak. Kötülükler içinde iyileri, iyilikleri yitirmemeliyiz.
      Atları tanıdıkça daha çok seviyor, benimsiyorum.
      Ahmet Telli'nin şiirinin sadece bu bölümünü okumuştum. Daha uzun bir şiirmiş. Blog sayfamda bu haliyle yer alması daha güzel.
      Kaplumbağa yanıtı düşündürdü beni. Çok uzun yaşayan, evine sadık, çok sevimli canlılar. Ah biraz daha hızlı olabilselermiş.
      Sevgilerimi iletiyorum.

      Sil
  11. Atlar çok karizmatik! Sadece bir kere misafir gitttiğim mahallede bir tay ile karşılaşıp yaklaştım. Normalde hemen hemen bütün hayvanlardan korkan bir insanım o yüzden ona yaklaşmak da bir süre aldı :') Ama bindim ve atın sahibi ailenin çocuğu bizi gezdirdi biraz mahallede. Çok güzel bir deneyimdi, acaba sizin çocuklar gibi binicilik eğitimi alarak binsem ne kadar huzur mutluluk, özgürlük ve gurur verirdi! İnşallah olur :) Çocuklara iyi eğlenceler ve derin bir ilişki dilerim atlarla 🌼

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Duygularınızı ne güzel dile getirmişsiniz. Gerçekten bazen ilk izlenim -belki cüsselerinden ötürü- biraz çekinme oluyor. Atların algıları çok açık, sevgiyi hemen seziyorlar galiba. Çocuklar bunu çok güzel ve içten anlatıyorlar.
      Güzel düşüncelerinize teşekkürler. Umarım dilekleriniz de gerçekleşir.

      Sil
  12. Ellerinize sağlık, yüreğimi ısıtan bir yazı oldu. Atları çok sevmeme rağmen ya faytonda yüzüne bakamadığım atları görebildim ya da uzak mesafeden yılkı atlarına bakıp iç geçirdim. Özellikle annesi gençliğini atların üstünde geçiren biri olarak bir atla kurulan bağın çok önemli ve özel bir his olduğunu biliyor ve merak ediyorum işin aslı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dün yaklaşan yeni yıl dolayısıyla bir yeni yıl kutlaması ve kermes düzenlemişlerdi. Çok soğuk bir havada içimizi ısıtan görüntüler izledik biz de. Tanıdıkça daha çok seviyor, benimsiyor insan.
      Sevgiyle.

      Sil
  13. attan düşmüştüm çok fena idi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Attan düşünce nedenleri de aramak gerek herhalde Derin. Büyük ihtimalle ya binicisi atı yönetememiştir veya at bir şeyden ürkmüştür, korkmuştur, öfkelenmiştir. Atlar algıları açık, hassas canlılar.

      Sil
    2. bir kez bindim işte, atın üstünde duramadım, at yürümeye başladı ben de düştüm popomun üstüne neyse ki çimlik bir yerdi :)

      Sil
    3. Denge ve hakimiyet sağlanamadı demek ki. Tekrarlanmamasını diliyorum. Neyse ki uyumlu bir düşüş olmuş.
      Esenlikler diliyorum.

      Sil
  14. At sevgisini çocuklarınıza ve torunlarınıza aşılamış olmanız ne harika. Benim de anne tarafından (Selanik'ten gelen) dedemin atları vardı. Onlarla vakit geçirmeyi ne çok severdi. Atlara hayrandı. Yaz gelince atı ile biz torunlarını gezdirirdi. Bu yüzden atlar bana hep dedemi anımsatır. Fotoğraflar benim için de anılara yolculuk oldu. Harika bilgiler vermişsiniz. Şiirlerse çok güzel. Ben de koleksiyonuma severek yaptığım yeni bir at resmi ekledim; beyaz, asil bir Endülüs Atı.

    Şimdiden ailenizle birlikte sağlıklı, mutlu güzel bir yıl dilerim Makbule Öğretmenim. Sevgiler, Saygılar....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnsanın sevdikleriyle ortak noktalarda buluşması, bir yerlerden ortak anılar yakalaması her zaman heyecanlandırıp mutlu eder beni. Bir zamanlar anne tarafından akrabalarımız belki de ta o yıllarda Balkanlar'da tanışmışlardır bile.
      Atlarla benim de inanılmaz bir bağlılığım ve hayranlığım var.
      Sanatçı kimliğinizle o asil Endülüs Atı nasıl da can bulmuştur tuvalinizde.
      Urla'dan İstanbul'a gönül dolusu selâm ve sevgilerimizi iletiyoruz.
      Bu yıldan daha güzel günlerle dolu bir yeni yıl dileyerek...

      Sil