Bu Blogda Ara

4 Kas 2017

SADAKAT



Sözcükler vardır, içeriğinde pek çok anlam yüklüdür. Bazen anlamını öğrenmek için sözlüğe bakarız. Ama anlamı öylesine zengindir ki yaşadıkça farklı  yönlerini keşfederiz. Sadakat ya da onur, güven, vefa sözcükleri de böyle değil midir?

Sadakat tüm canlılar için söz konusu olabilir. İnsandaki gibi çok kapsamlı olmasa da bazı duygulara hayvanlarda da rastlıyoruz. Sahibi öldükten sonra günlerce mezarı başından ayrılmayan köpek öykülerini duyarız. Kilometrelerce yol katedip evini, sahibini bulan kediler. Yaralandıktan sonra vurulacağını anlayan atların gözyaşı döktüğü söylenir. Evcil olmayan hayvanlarda bile şaşırtıcı bağlılık öyküleri vardır. Ormanda yaralı bulunup tedavi edilen ayı yavruları gibi.

İnsanın sadakatinde zaman önemli rol oynar. Anlayış, vefa, güven kavramları da sadakatle yakından ilgilidir. Ama sevgiyle sadakatle esareti kalın çizgilerle ayırmak gerekir. Sadakat düşünmeksizin  itaat değildir. Adeta gözü bağlı bağlanmak hiç değildir. Belki ülkemizde pek çok evlilik kısa zamanda bu anlayışlar yüzünden sonlanmaktadır. "O ne derse o olur" mantığı bir süre sonra çatışmayı getirmektedir. Çocukluğunda anne babanın aşırı disiplini, korkusuyla büyüyen çocuk, ergen olduğunda evlilikten çekinmekte ya da eşinden çekinerek korkuyla dediklerine uymaktadır.

Sadakat karşılıklı olur. İnsan eşine, dostuna, arkadaşına, komşusuna, beslediği canlılara sadakatle bağlanabilir. Bu duygunun içinde sevgi, anlayış, bağlılık, güven, vefa vardır. Onu kaybetmenin kendisine ne kadar acı vereceğinin bilincindedir. Oysa sevdiklerine ihanet eden insan sadakati yaşamamıştır ki. O bir başka dünyada bencilliğiyle oyalanmıştır belki de. 

Sadık olmayı, sadakat göstermeyi farklı algılayanlar olabilir. Sadakat körü körüne bir bağlılık değildir. Benimsediği insanın her yanlışını alkışlamak, her söylediğini onaylamak da değildir. 
Sadakat; bilinçli insanların bir can yoldaşı arayışı, karşılıklı vefa, güven, sevgi beklentisidir.
Bir düşünür-Campbell- şöyle diyor: "Arkada bıraktıklarımızın yüreklerinde yaşamak, ölmemektir."



18 yorum:

  1. Bu sözcüğü duyunca aklıma hep Kontes gelir.

    Kontes, sitenin bekçi köpeğiydi. "Asil bir sadakat öyküsü: Kontes" adlı gerçek öykümü onun için yazmıştım. O öyküyü yazmamı Annem istemişti.

    :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Anılar yılların ötesine uzanıyor değil mi? Nasıl da üzülmüşsünüzdür kim bilir.
      Dilimiz çok zengin. Yazımda da belirttim, bu konuda hayvan öyküleri de var. Yazımı kısa tutmaya çalıştım. Daha sayfalarca yazı yazılabilir.
      Sevgiler...

      Sil
  2. 'Sadakat'i ne güzel anlatmışsınız. Bu güzel insani duyguları sahiplenen, onu taşıyabilenler her geçen gün giderek azalıyor. Herkes neyi bekler? neyi arar? 'sadakat'te. Özünde sizin de belirttiğiniz gibi; bir can yoldaşlığı arayışı, karşılıklı, vefa, güven ve sevgi beklentisi değil midir! En ufak bir farklı görüş veya beklentiye karşılık görememek silip atmayı mı gerektirir! eskiler ne güzel söylemiştir: "bir fncan kahvenin kırk yıl hatırı vardır" diyerek.. hız ve tüketim çağında insanlar da birbirini çabuk tüketmekte artık!.Evlilikler, arkadaş ve dostluklar!.. yerine hemen 'bir başkasını bulurum!' anlayışı hakim ya da çıkarlar bittiğinde yolar da ayrılıyor!. Oysa böyle düşünenler bir müddet sonra kendine de yabancılaşıyor. Emeksiz ve sevgisiz ve yapayalnız kalıyor..Seçici davranmalı kesinlikle, örneğin eşler birbirini seçerek hayatlarını birleştirir, dostlar da öyle!. arkadaşlıklar, dostluklar gibi olmasa da, saygıyla, sevgiyle yerine göre mesafeyle de olsa varlıklarını sürdürürler...çünkü hayatlarımızda hepsinin yeri ayrıdır. Hepsine yetecek kadar yerimiz de vardır. Çünkü bütün bunlar bizim dünyalarımızı renklendirir, zenginleştirir ve biz kendimizi bu zenginlik içinde son derece güçlü hissederiz. Teşekkür ederim Makbule Öğretmenim, güzel bir konuyu ele almşsınız. Yaz yaz bitmez :) daha fazla uzatmış olmayayım. Size ve ailenize iyi pazarlar ve şimdiden iyi haftalar dilerim.Sevgilerle..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazıyla bütünleşen güzel, anlamlı yorumlarınızı özlemişim. Sadakat çok sevdiğim bir sözcüktür. Kapsamı ne kadar zengindir. Günümüzde her şey o kadar değer kaybına uğradı ki dostluklar, ilişkiler, evlilikler basit nedenlerle çok çabuk bitiyor. ""İyi günde- kötü günde yanında olma" ifadesi çok anlamlı gelir bana.
      Başkasına yapılan yanlış ve haksız bir davranış da beni çok rahatsız ediyor. Bazen yaşını başını almış insanlar çıkarları uğruna her şeyi kabulleniyor, yanlışı bile alkışlıyorlar.
      Aynı düşüncelerde odaklanmak mutluluk verici. Yorumunuzu okurken sanal ortamda değil de bir sohbette karşılıklı konuştuğumuzu düşündüm.İyi ki blog dostumsunuz.
      Tekrar çok teşekkür ediyor, iyi insanların çoğunlukta olduğu aydınlık, güzel günler diliyorum.

      Sil
  3. Tüm kavramların yer değiştirdiği bir dünyada, mutlak surette bu hatırlatma yazılarını yazmalı, yayınlamalıyız. Sanırım blog dünyasında "en değerli konular" deyince herkesin aklına ilk gelen sizin yazılarınızdır Makbule öğretmenim :)

    Nakış gibi işlenmiş satırlarınızda, çoğumuzun yüreğine dokunuyor ve ısıtıyorsunuz.
    Teşekkür ve sevgilerimle,

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de aynı şekilde düşünüyorum.Arada sırada beyin jimnastiğine ihtiyacımız var sanırım.
      Bu güzel, ince düşünce beni adeta mest etti. Yüzümün kızardığını hissettim. Yazmakla mutlu oluyorum. Yazarken doğru ve düzgün yazma konusunda kendimi sorumlu da hissediyorum. Duygusallığım yazılarıma da yansıyor sanırım. İyi ki sizler gibi çok değer verdiğim blog arkadaşlarım var.
      Bu ara bloglarda okunma oranı düştü galiba. Yorumlar da azaldı. Yakın zamanda İnstagram'a girdim. Farklı bir ortam, benimsedim.
      Çok teşekkür ederim. Çok iç açıcı, çok güzel bir yorumdu.

      Sil
    2. Evet haklısınız, ben ki havalar soğusun tamamen blogla ilgileneceğim dedim ama beklenmeyen şeyler kararların önüne set çekiyor. Ufak ufak ziyaretlerime başladım nihayet.
      İnstagramda da çok hoş kareler ve yazılar paylaştığınıza eminim. Ziyaret ederim sizi :)

      Sil
    3. Ben de çeşitli nedenlerle bu aralar blogda çok yazamadım. İnstagramda henüz çok yeni sayılırım. makbuleabali1 adıyla kayıtlıyım. Ben de gelirim.
      Sevgiler...

      Sil
  4. of of evet haklısınız tabikide :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hangi konuda diye düşünmeye başladım. Yazı hakkında mı, yorum hakkında mı?
      Teşekkür ederim.

      Sil
    2. yazınızda haklısınız yani.

      Sil
    3. Tahmin etmiştim ama doğrulanma ihtiyacı duyuyor insan.
      Sevgiler.

      Sil
  5. Sadakati, özellikle evli kadın bakış açısından değerlendirmeni ayrıca sevdim Makbule.Sözcüklerin derinliğinde yatan sade anlamlar olmasına rağmen, bazen öğretilen geleneksel açılar asıl anlamların yitmesine sebep olabiliyor maalesef.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok yönlü bakmaya çalıştım Aytül. Dilimiz çok zengin diye düşünüyorum. Bu tür kelimelerin anlam derinliği de var. Çok uzun yazmamaya özen gösterdim. Bloglarda okuma oranı epey düştü.
      Yorumuna teşekkür ederim.Sevgiler.

      Sil
  6. Yüreklerde yaşamak ne güzel...!
    Çok haklısın...
    Bütün satırlarında benim duygularımın hemen hemen hepsini ifade etmişsin.
    Yüreğine sağlık,güzel arkadaşım.
    Ahhh... O yürek temiz olunca kelimeler o kadar güzel anlam kazanır ki...
    Tadına doyamazsın altında olumsuz bir sebep aramazsın ki...
    Zaten.
    Makbule'ciğim ,
    Sevgiyle.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ortak duygularla düşünmek, duygulanmak, görüş birliğine varmak ne güzeldir sevgili Merih. Dünyaya öyle güzel bakıyorsun ki dilerim karşına hep iyiler çıksın. Sanırım hep temiz düşündüğümüz için çevremizi de öyle görüyoruz, öyle bekliyoruz. Beni iyi tanımışsın, olumsuz sebepler aramıyorum.
      Çok teşekkür ederim güzel yorumun ve düşüncelerin için.
      Sevgiyle...

      Sil
  7. Campbell ne güzel söylemiş bayıldım bu söze ...❤❤❤

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de yazıya uygun düşeceğini düşündüm.
      Teşekkürler yorum için.
      Sevgiler...

      Sil