Bu Blogda Ara

25 Mar 2024

AŞIK VEYSEL!İN ARDINDAN



Zamanla pek çok şey unutuluyor, bellekten kayıtlar siliniyor. Ama bazı türkülerin, şarkıların, şiirlerin geride kalan izleri öyle güçlü ki kolay kolay kaybolmuyor. Belki küçük değişimlerle de olsa aynı duyguları yeniden yaşatıyor insana. Yunus Emre'nin, Aşık Veysel'in, Karacaoğlan'ın, Pir Sultan Abdal'ın , Aşık Mahzuni'nin ve daha nice değerli ozanımızın da izlerini yıllar yok edemiyor.

"Uzun ince bir yoldayım, Dostlar beni hatırlasın, kara toprak, Güzelliğin on para etmez" sözleri, müziğiyle nasıl unutulur? Aşık Veysel 25 Şubat 1894 yılında Sivas- Şarkışla İlçesine bağlı Sivrialan Köyünde dünyaya geldi. Türkçeyi en yalın  ve güçlü bir şekilde kullanan bir halk ozanımızdır. 7 yaşında o yıllarda yaygın olan çiçek hastalığı nedeniyle gözlerini kaybetmiştir. Yaşama sevgisiyle hüzün, iyimserlikle umutsuzluk şiirlerinde iç içedir. 21 Mart 1973 yılında hayata gözlerini yummuştur. 

Aşık Veysel'den Deyişler:

* Beni hor görme kardeşim. Sen altındın ben tunç muyum? Aynı vardan var olmuşuz, sen gümüşsün ben sac mıyım?

*Anlatamam derdimi dertsiz insana. Dert çekmeyen dert kıymetin bilemez. 

*Derdin varsa git denize anlat. Kedilere, bulutlara anlat. Pencere pervazında çiçeklere anlat. İnsana dert anlatılır mı hiç?

 *Şu geniş dünyaya sığmayan gönül, şimdi bir odaya kapandı kaldı. 

*Taş olsam yandım idi. Toprak oldum da dayandım. 

*Ne var ise sende bende , aynı varlık her bedende. Yarın mezara girende sen toksun da ben aç mıyım?

 *Güzelliğin on para etmez bu bendeki aşk olmasa.

* Bu alemi gören sensin. Yok gözünde perde senin. Haksıza yol veren sensin. Yok mu suçun burada senin. 

ŞİİRLERİNDEN DİZELERLE AŞIK VEYSEL:

GÜZELLİĞİN

Güzelliğin on para etmez
Bu bendeki aşk olmasa
Eğlenecek yer bulamam
Gönlümdeki köşk olmasa 

Kim okurdu kim yazardı
Bu düğümü kim çözerdi
Koyun kurt ile gezerdi
Fikir başka başka olmasa.

ANLATAMAM DERDİMİ DERTSİZ İNSANA

Anlatamam derdimi dertsiz insana 
Dert çekmeyen dert kıymetini bilemez
Derdim bana derman imiş bilemedim
Hiçbir zaman gül dikensiz olamaz.

Gülü yetiştirir dikenli çalı
Arı her çiçekten yapıyor balı
Kişi sabır ile bulur kemali
Sabretmeyen maksudunu bulamaz. 

KARA TOPRAK

Dost dost diye nicesine sarıldım
Benim sadık yarim kara topraktır 
Beyhude dolandım, boşa yoruldum
Benim sadık yarim kara topraktır.

Nice güzellere bağlandım kaldım 
Ne bir vefa gördüm ne fayda buldum 
Her türlü istediğim topraktan aldım
Benim sadık yarim kara topraktır. 

Aşık VEYSEL 

YÜREĞİNİN SESİNİ ; DİLİNE, SAZININ TELLERİNE AKTARAN TÜM HALK OZANLARIMIZI SAYGIYLA ANIYORUZ.

Makbule ABALI
25 Mart  2024 Urla









23 yorum:

  1. Makbule Öğretmenim, izninizle elbette:)) Sanki bu yazının şarkılar bölümüne, -özellikle yeni nesiller açısından- Hümeyra'nın yorumladığı Güzelliğin on para etmez'in klibi de yakışırdı:) Ben linkini şöylece bırakıyorum:))

    https://www.youtube.com/watch?v=dbfPXmWoVlk

    YanıtlaSil
  2. Hümeyra'nın yorumladığı o şarkı da ne güzeldir gerçekten. İnce düşüncenize, anlayışınıza çok teşekkür ederim. Haklısınız.
    Yayını tekrar taslağa çevirerek eklemeyi düşündüm, başaramadım.
    Yarın tekrar deneyeceğim.

    YanıtlaSil
  3. Ruhi Su’nun yorumu da ne kadar su gibi hakikaten….

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ruhi Su, yıllarca dinlesem de sesiyle, yorumuyla, kişiliğiyle vazgeçemediğim büyük ustalardan sevgili Ceren. Ne yazık, gençlerden bir bölümü hiç dinlememiş, tanımıyor.
      "Günün Tortusu" tadında ortak noktalarda buluşunca çok mutlu oluyorum.
      Sevgiyle.

      Sil
  4. Değerli insanımıza saygı ve rahmet diliyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok sevdiğim, keyif alarak izlediğim bir blog arkadaşımın yorumunu ilk kez spam kutusundan çıkardım. Yorumu orada bulunca şaşırdım, hemen haberdar etmek istedim.
      Sevgiyle.

      Sil
  5. Çok anlamlı ve güzel bir yazı olmuş. Aşık Veysel'in şiirlerinin güzelliği ve anlamı çok fazladır. 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zamanında imkânsızlıklar içinde büyük çaba harcamış çaba harcamış o değerli ustaları sadece bir gün değil, uzun soluklu anmak gerektiğini düşünüyorum .
      Katkınıza teşekkürler.

      Sil
  6. Merhabalar.
    Aşık Veysel'i bize hatırlattığınız için çok teşekkür ederim. Rahmetli ozanımız Aşık Veysel'i 51. ölüm yıldönümü münasebetiyle kendisini rahmetle, minnetle ve saygıyla anıyorum. Ruhu şad olsun. Nurlar içinde uyusun.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar,
      O büyük Ustaları hiç unutmadığınıza eminim. Benimki sadece anmaya, hatırlamaya vesile olmak. Yararlı oluyorsa ne mutlu bana.
      Sanata, topluma katkı sağlayan o büyük ustaları saygıyla, rahmetle, özlemle anıyoruz.
      Değerli yorumunuza çok teşekkür ederim.

      Sil
  7. Muhtemelen sizi bilgilendirmek için yazdığım linkten kaynaklı bir sorun, onu kullanmayıp bu yazıya eklediklerinizde izlediğiniz yöntemi kullanırsanız olur sanırım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazen "Hata yapma kaygısıyla başlayıp " başarınca hissedilen mutluluğun değerini yaşayan bilir.
      Hayat boyu öğrenme bitmiyor. "Sınama-Yanılma" da bir öğrenme yöntemi. Hatırlattığınız ve desteklediğiniz için çok teşekkürler "Öğretmenim" .

      Sil
  8. Ne kadar güzel bir paylaşım olmuş. Bir anda lise yıllarıma döndüm. Şiir yarışmalarımıza, edebiyat derslerimize...
    Hümeyra'yı ben dinleyebildim. En alttaki link açılıyor. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bizim lise yıllarımızdaki edebiyat, kompozisyon derslerimizi ben de özlemle anıyorum sevgili arkadaşım. Okul gazetesinde şiirlerimiz , yazılarımız çıkardı, münazaralar yapardık.
      Hümeyra, İstanbul Üsküdar Amerikan Lisesi'nde benden iki yaş küçük kız kardeşimin çok sevdiği arkadaşı idi.
      Blogda teknik konulardaki eksiklerimi sağ olsunlar düşünceli blog arkadaşlarım sayesinde gideriyorum. O videoyu bu sabah ekledim.
      Teşekkürlerimle sevgilerimi iletiyorum.

      Sil
  9. Makbule Hocam, bizim nesil bu değerli insanın şiirleri, besteleri ve hayat görüşünden beslendi, zenginleşti. Ne iyi oldu yayına aldınız, ruhu şad olsun, nurlar içinde yatsın. 🙏🌟🦋🌹

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O yüzden sizler gibi sanata, sanatçıya saygılı, kaliteli müziğe tutkun insanların varlığı dünyaya renk ve ışık yayıyor sevgili Sezer. Sanatın evrenselliği kanıtlanıyor.
      Emojilerin bile öyle güzel seçilmiş ki. Teşekkürler.
      Sevgiyle.

      Sil
  10. Merhabalar.
    Uzun ince bir yolun yolcusu olduğumuz sürece, Aşık Veysel'i unutmak mümkün değil. Bizler unutuluruz. Ama Aşık Veysel'in unutulması mümkün değil. Ne zaman uzun ince bir yol biter, işte o zaman Veysel'de biter.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar,
      Aşık Veysel'in dizelerinde, deyişlerinde dolu dolu bir hayatı izler gibiyiz. Derin bir felsefi anlayış var.
      Hepimiz o uzun ince yolda kendi adımlarımızla ilerliyoruz.
      Sağlıkla, huzurla.

      Sil
  11. Bizim nesil için ölmeyecek değerlerden biri. Umarım bizden sonra da değeri bilinir ve korunur. Geleceğe taşınır....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dünyaca kabul gören bir Halk Şairimiz. Unesco bir yılı "Aşık Veysel Yılı" ilân etmiş.
      Aynı güzel dilek ve düşüncelerle.

      Sil
  12. teşekkür ederiiz hatırlamış olduk onu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Pek çoğumuzun unutmadığına eminim sevgili Derin. Belki ben sadece vesile oldum.

      Sil
  13. Nasıl bilge şeyler yazmış hayran olmamak elde değil 💞

    YanıtlaSil