Bu Blogda Ara

11 Oca 2024

ATAOL BEHRAMOĞLU- HER ŞEY ŞİİRDİR.


Kış mevsiminin soğuk günlerini yaşıyoruz. Mevsimin ikinci ayı her yerde kendini hissettiriyor. Özellikle böyle günlerde şiirin ılımlı köşe başlarında gezinmek  iyi geliyor insana. Fırtınalı bir havada  sakin bir limana sığınmak gibi. 

Zaman zaman şiir kitaplarımı karıştırıyorum. Her birinin ayrı bir tadı var. Her kademede okullarımızda çocukları, gençleri şiirin gizemli dünyasıyla tanıştırmak ne iyi  olur diye düşünüyorum. Çok yönlü düşünebilen, insana saygılı, hoşgörülü kuşakların yetişmelerine katkı sağlamak gibi.

Ataol Behramoğlu'nun  "BEYAZ, İPEK GİBİ YAĞDI KAR" adlı kitabını 13 yıl önce almışım. Mersin Kültür Merkezi'nde çok güzel bir şiir dinletisi sonunda sıraya girip imzalatarak kitap sahibi olmak ne büyük mutluluktu. Kitabın 4. baskısı. Arka kapakta şöyle yazıyor:  ""Cumhuriyet Dönemi şiirimizde kendine özgü bir yeri olan Ataol Behramoğlu 50 yıldır yazdığı dizelerden 100'ünü seçip ayırdı. "Beyaz, İpek Gibi Yağdı Kar" 50 yıldan seçilmiş 100 şiirinden oluştu. Lirik... Epik... Kişisel... Toplumsal şiirler... Ataol Behramoğlu'nun dünya dillerine çevrilmiş, uluslararası ödüller almış şiirlerinden bir seçkidir bu kitap. Hem bir şiir seçkisi hem de şiir dilinde bir Türkiye öyküsü."

Ataol Behramoğlu 13 Nisan 1942 yılı Çatalca'da doğumlu. Ankara Dil Tarih ve Coğrafya Fakültesi Rus  Dili ve Edebiyatı mezunu. Şair, yazar, gazeteci.

Kitapta yer alan şiirlerinden dizeler seçmeye çalışarak bir demet hazırladım; Bir kış günü baharı yaşamak gibi... Makbule Abalı



BAHAR ŞİİRİ

Bu sabah mutluluğa aç pencereni

Bir güzel arın dünkü kederinden

Bahar geldi bahar geldi güneşin doğduğu yerden

Çocuğum uzat ellerini

Şu güzelim bulut gözlü buzağıyı

Duy böyle koşturan sevinci

Dinle nasıl telaş telaş çarpıyor 

Toprak ananın kalbi

Şöyle yanı başıma çimenlere uzan

Kulak ver gümbürtüsüne dünyanın

Baharın gençliğin ve aşkın

Türküsünü söyleyelim bir ağızdan 

Ataol BEHRAMOĞLU



SEVGİNİN ÖNÜNDE

Bütün insanları dostun bil, kardeşin bil kızım

Sevincin ürünüdür insan, nefretin değil kızım

Zulmün önünde dimdik tut onurunu

Sevginin önünde eğil kızım 

Ataol BEHRAMOĞLU



HER ŞEY ŞİİRDİR...

Her şey şiirdir, uğultusu rüzgârın

Bir ırmağa usulcacık yağan kar

Her gece okunan bir dua çocuklukta

Gökyüzünde bölük bölük turnalar


Her şey şiirdir, sevinç ve keder

Dünyada olmak duygusu...

 Kıyıda, ıssız kayalıklarda

Kendi başına ışıldayan su


Her şey şiirdir, şimdi, şu anda 

Ak kâğıt üzerinde dolanan elin

Karşıki avluda salınan söğüt

Yandaki odada uyuyan bebeğim


Her şey şiirdir, çağrısı aşkın

Bahar toprağından yükselen tütsü 

Umut ve acı, başlayan ve biten,

Yağmurun ve akıp giden hayatın türküsü


Her şey şiirdir ve bir gün belki

İlk aşkım, ilk göz ağrım şiir

Koynunda ona yazdığım mektuplar

Bir yerlerden çıkıp gelecektir... 

Ataol BEHRAMOĞLU



BEBEKLERİN ULUSU YOK 

İlk kez yurdumdan uzakta yaşadım bu duyguyu

Bebeklerin ulusu yok

Başlarını tutuşları aynı

Bakarken gözlerinde aynı merak

Ağlarken aynı seslerinin tonu


Bebekler çiçeği insanlığımızın 

Güllerin en hası, en goncası

Sarışın bir ışık parçası kimi

Kimi kapkara üzüm tanesi


Babalar çıkarmayın onları akıldan

Analar koruyun bebeklerinizi

Susturun susturun söylemeyin

Savaştan, yıkımdan söz ederse biri


Bırakalım sevdayla büyüsünler

Serpilip gelişsinler fidan gibi

Senin benim hiç kimsenin değil

Bütün bir yeryüzünündür onlar

Bütün insanlığın gözbebeği


İlk kez yurdumdan uzakta yaşadım bu duyguyu

Bebeklerin ulusu yok

Bebekler, çiçeği insanlığımızın 

Ve geleceğimizin biricik umudu...

Ataol BEHRAMOĞLU


Sayın Ataol BEHRAMOĞLU' NU saygıyla anarak... 



23 yorum:

  1. ne çok severim bu "beyaz, ipek gibi yağdı kar" dizelerinin olduğu şiirini Ataol Behramoğlu'nun..özellikle son dizeleri ne kadar güzeldir. İzninizle bu seçkiye o dizeleri de ekleyelim:
    "...
    Beyaz, ipek gibi yağdı kar
    Yağsın.
    Dünya daha güzel olacak
    İnanıyorum buna.
    Bir insan kalbinin güzelliğine
    Çocukluğuna
    Sonsuz cesaretine, olanaklılığına
    İnandığım kadar."

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumların bu özelliğini seviyorum sevgili Şule. Yeniden bir görüş alışverişi sağlanıyor. Beyaz İpek Gibi Yağdı Kar şiirini ben de çok severim. Ancak kitapta bile 4 sayfaya sığıyordu.
      Paylaşmak güzeldir. İnce, nazik davranışına çok teşekkür ederim.
      Ben de gene aynı kitaptan çok sevdiğim bir başka şiirden dizeler ekliyorum. Aslında hepsi güzel.
      "BİR MAVİ ÇİÇEK
      "Önce top mermileriyle dövüldü alan
      tarandı sonra mitralyözlerle
      Sonra boğaz boğaza dövüşüldü
      Ve sonra usulca indi gece
      .......
      O sabah yine maviydi gökyüzü
      Başladı az sonra kuşların ötüşü
      Sabah rüzgârı ne bilsin ölümü
      Esti durdu kırlarda keyfince

      Bir mavi çiçek kalmıştı sadece
      Ama yoktu koklayacak kimse "
      Ataol Behramoğlu

      Sevgiyle, umutla, barış içinde bir dünya özlemiyle.
      M.A


      Sil
  2. Sevgili Öğretmenim, bir kitapsever olarak yazarların o imza sırasına girip sıranın size gelmesini beklemenin ne kadar heyecan verici bir deneyim olduğunu birçok kereler bende yaşadım. Çoğu insanın " amaan imzalı olsa nolucak olmasa nolucak " demesini kulak arkası ederek sizi mutlu eden bir zaman dilimini yaşamak kendimize verdiğimiz en güzel değerlerden biri bence . " ben kendime , kendim için , ben olduğum için değerliyim. " diyebilmenin başka bir hali gelir bana. Şiir paylaşımlarınız için ve o güzel gönlünüzü bütün samimi duygularınızla yansıttığınız için teşekkürler öğretmenim.
    sağlıcakla ve sevgiyle.....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okumayı, yazmayı çok sevdiğini biliyorum sevgili Çağrı. Değer verdiğimiz insanlardan bir iz kalması güzel tabii.
      Yorumuna, içten düşüncelerine teşekkür ediyor, sevgilerimi iletiyorum.

      Sil
  3. herhalde yaşayan en iyi şairimiz ataol amcamız :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sn. Ataol Behramoğlu'na sağlıklı, huzurlu bir ömür dileyerek; Ben Şükrü Erbaş'ı da, Yaşar Kemal ve Murathan Mungan'ı da çok severek okurum sevgili Derin.

      Sil
  4. Merhabalar.
    Baharın, gençliğin ve aşkın türküsünü söylemek bir ağızdan... Hem de yeni baştan. Tıpkı Cahit Sıtkı Tarancı'nın "gençliğini yeni baştan yaşamak" istemesi gibi.

    Sayın öğretmenim; Ataol Behramoğlu'na ait bir şiir demeti ile bizi ihya ettiniz. Kaleminize, emeğinize, gönlünüze ve yüreğinize sağlıklar dilerim. Sayfanızdaki bu paylaşımı ziyaret ederek, Ataol Behramoğlu'nun diğer şiirlerini de okumaya geleceğim. Şimdilik hoşça kalın.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu soğuk, amansız kış günlerinde hep birlikte hayalde bile olsa baharı yaşayalım istedim. Kış mevsiminde hep içim üşür benim. Evsiz barksızları , aç kalanları, giysileri yeterli olmayanları düşünürüm. Rahatsam bile inanın rahatım batar.
      Bir zamanlar yaşadığımız Mersin, sanatsal ve kültürel yönden insanı besleyen bir şehirdi. Maddi olanakları çok zorlamadan pek çok güzel etkinliği izleme şansımız olurdu.
      Şimdi İzmir'in bir ilçesinde geçmiş günlerimizi biraz arıyor gibiyiz. Belki bedenler artık eski taşıma gücünde değil, belki imkânlar azaldı. Daha dar bir çerçeveden dünyayı izlemeye çalışıyoruz.
      İnternet'in en çok bu yönünü hayranlıkla izliyorum; Şiirin ya da bir deyişin tek satırını bile yazdığınızda önünüze sayfalar açılıyor.
      Ataol Behramoğlu'nun daha birçok şiirini seveceğinize eminim: " Beyaz ipek gibi yağdı kar, Bir mavi çiçek, Toprağa düşen, Tek başınalık, Kırk yaşın eşiğinde şiir, Bilim adamı adlı şiirleri şu anda aklıma gelenler.
      Selam ve saygılarımla.

      Sil
  5. Sıkı bir şiir takipçisi olarak ondan imzalı kitabınızın olmasına sevindim.
    Benim pek okuma fırsatım olmamıştı, şiirlerden bazılarını bizimle paylaştığınız için teşekkürler. Sonuncu şiiri özellikle sevdim:
    Bebeklerin ulusu yok
    Bebekler, çiçeği insanlığımızın
    Ve geleceğimizin biricik umudu...

    Allah bütün bebekleri ve çocukları korusun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şiirin insanı iyileştirici gücü olduğuna inanıyorum. Şiir sever olmak, insanı sevmekle, duyarlı olmakla eşdeğer diye düşünüyorum. İmzalı bir kitaba sahip olmak, değer bilmek, bir vefa borcu ödemek gibi sanki.
      Müzikli Şiir Dinletileri, Ataol Behramoğlu- Halûk Çetin birlikteliğinde çok etkileyici idi. Halen sürüyor mu bilmiyorum.
      O şiiri ben de çok severim.
      İçten dileğinize katılarak ben de hassasiyetinize teşekkür ediyorum.

      Sil
  6. Merhabalar.
    "Bebeklerin ulusu yok" derken anlamlı bir gerçeği ne güzel dile getirmiş, Behramoğlu.
    Paylaşım için teşekkür ederim. Emeğinize ve gönlünüze sağlıklar dilerim.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar Recep Bey,
      Gerçekten bebeklerin saflığı, masumiyetleri, katıksız duygulanımları zamanla nasıl değişime uğrar. Yetişkin insanın acımasız, çıkarcı yanı , gelişmekte- büyümekte olan bebekleri, çocukları da farklı görüşler, maskeler, kılıklarla değiştirir. Çok yazık olur bazen...
      Çok teşekkürler. Paylaşımlar anlamlı yorumlarla değer kazanıyor.

      Sil
  7. Merhabalar.
    "Her Şey Şiirdir"; Ben hastalığımda bile şiiri gördüm. Hastalığıma uzanan şifada ve şifalı ellerde bile şiir vardı. Aksi halde yaşamak ve yaşama tutunmak çok zor olurdu. Acılarımız, kederlerimiz, hasretlerimiz, özlemlerimiz, sevinçlerimiz, umutlarımız, hayallerimiz, hep şiirde kendilerini bulmuşlardır. Her şey ve her şeyimiz bir şiir örgüsü içinde bulur kendini. Bunu görmek ve hissetmek için ne şair olmaya, ne de kalem olmaya ihtiyaç yoktur. Eğer sen şiiri göremezsen, o seni görür ve usulca yüreğine dokunur. İşte o dokunuş seni şiire götürür.
    Ataol Behramoğlu'nun kalemine ve gönlüne sağlıklar dilerim. Bu güzel şiirleri bizlerle paylaştığınız için size de teşekkür ederim.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Düşüncelerinize ve katkınıza çok teşekkür ederim.
      Kışın bu zor günlerinde sağlığın ne kadar öncelikli bir konu
      olduğunu bir kez daha anladık.
      Eşinize ve size sağlıklı günler diliyoruz.

      Sil
    2. Bilmukabele teşekkürlerimle...

      Sil
  8. Çok güzel şiirler seçmişsiniz. Her şey şiirdir.. Bu incelikle, bu hoşgörüyle, naiflikle yetişen çocuklar da şiir gibi güzel olurlar elbet.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel bir dilek. Keşke değerli öğretmenlerimiz derslerinde şiire, yazmaya, okumaya daha çok yer verseler.
      Bu güzel yorumlara sağlık nedeniyle geç yanıt verebildim.
      Çok teşekkür ederim.
      Sevgiyle, umutla.

      Sil
  9. bir çok kitabı kitaplığımda yer alan, çok sevdiğim bir şair:) ara ara şiirlerini okurum, bu güzel paylaşımınızla yeniden okumak çok kıymetli, teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Otak görüşlerde buluşmak ne güzeldir. Bahar gibi mevsimlere taşır insanı.
      Ben teşekkür ederim. Ünlü şairlerin dizelerindeki düşüceler gerçek yaşama da yansısın.
      Umutla...

      Sil
  10. ağaç ev sohbetleri 229 u hala yazanlar var okursunuz çok keyifli yazıyorlar :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hepsini okumaya çalışacağım Derin. Sağlık her zaman dileklerimizin başında yer alır ama bu kez kötü yenildik.
      Her şey güzellikle, iyiler ve iyiliklerle çoğalsın.

      Sil
  11. Ne güzel geldi bu dizeleri okumak.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevindim. Ben de sevdiğim şiirleri yeniden, yeniden okurum.
      Özellikle "Sevginin Önünde" kısacık ama ne güzel bir şiirdir. Vitray kursunda bile cam üstüne yazmıştım.
      Sevgiyle kal.

      Sil