Bu Blogda Ara

27 Oca 2024

GÜN BİTMEDEN YOL ALMAK... (ÖYKÜ)

 




Bir gün önce sabahtan akşama kadar yağmur devam etmişti. Bugün insanın iliklerine kadar işleyen bir soğuk hava. Ocak Ayının ikinci yarısındayız.  Mevsimler de aldatıcı oldu.   Bir kar yağsa, hepimiz arınsak olumsuz duygulardan; içimizde birikmiş kaygı ve endişelerden, dışa vurulmamış, bedene yansımış stresten... 

Öğleye doğru bu küçük parkta güneşi arkama alarak yürümek, biraz ısınmak, karanlıktan aydınlığa bir yol aramak gibiydi sanki. Kafamda düşünce öbekleri, karmakarışık duygular ve sonsuzluğa uzanan bir yol. Eskinin Arnavut Kaldırım taşları düzeninde örülmüş bir yol,, Çevrede Akdeniz ve Ege İklimine özgü çam, palmiye ve zeytin ağaçları, birbirlerine haksızlık etmeden sıra sıra dizilmişler. Mevsimlere göre yapraklarını döken ve dökmeyen ağaçlar, birbirlerine karşı öyle anlayışlılar ki şaşırıyorum bazen. Sanırım yeterince tanımıyoruz bu ayrı dünyaları. Onlar kendi içlerinde bir uyumu özgürce ama ölçülü bir biçimde sürdürüyorlar. Ya biz insanlar...?

Ansızın sessizliğin içinde  farklı sesler algılıyorum: Kısa cümlelerle sakin konuşmalar, insan sesleri. Sonra seslerin kaynağını buluyorum. Az  ileride yürüyen bir çift. Nereden, ne zaman çıktılar? Onlar da kendilerini fark ettirmediler. Yüzlerini göremedim ilkin. Sırtları bana dönüktü. Ağır adımlarla, el ele, kol kola, adeta birbirlerinden destek alarak yürüyorlardı. Amaçsız bir yürüyüştü bu sanki. Ya da yılların ardından yönünü, amacını belirlemiş  bir yürüme. Ama hiçbir trafik işareti bu doğal yürüyüşü kontrol edemezdi, bu çiftin yazısız doğal kuralları çok önceden belirlenmişti. Çocukların oyun kuralları gibi içten, saf.

Çam , palmiye ve zeytin ağaçlarıyla çevrili bir park alanıydı burası. Girişte bir Atatürk Büstü, birkaç bank vardı. Parkın dışında çocuklar için bir oyun alanı görülüyordu. Dönem tatili başlamıştı ama parkta hiç çocuk yoktu. Bu zaman diliminde park üç kişiye ayrılmıştı sanki. Ufak adımlarla, sadece birbirlerini dinleyerek yürüyen yaşlı bir çift ve ben. Onlar dikkatle yere basarak yürürken, sanki gözlerden çok kulaklar işlerlik kazanmıştı. Kuşların kanat çırpışlarını, ötüşlerini duyuyorlar mıydı acaba? Ya da yoldan geçen tek tük aracın sesleri onlara kadar ulaşıyor muydu? Neden bu dalgınlık diye düşündüm bir an. Onları böylesine yoğun duygularla düşündüren neydi bilinmez..

Sanki onların dokunulmazlığına zarar vereceğimden ürktüm. yanlarından sessizce süzülüp geçtim. Bastığım yerdeki kuru yapraklar bile ses vermedi. Az sonra seslerini duydum. Kelime oyununa  benzer bir oyun gibiydi konuşmaları. Erkek, eşine bildiği ağaçların özelliklerini sıralıyordu: " Sedir ağacına köylerde katran derler. Katran, ardıç ağaçlarının bittiği yerlerde başlar. 1000 metrenin üstünde görülür." Ben parkta üçüncü turumu tamamlarken onlar henüz birinci  turun sonundaydılar. Birkaç metre geriden izlemeye başladım. Giysilerindeki sadelik ve renk uyumu dikkatimi çekti. Kadının boynunda polar mavi bir atkı vardı. Erkeğin boynunda sonbahar renklerini yansıtan , zevkle bağlanmış yün bir atkı. Giysilerinde tek dikkat çekici nesne erkeğin elinde taşıdığı Atatürk simgeli çok şık bir Safranbolu bastonuydu. 

Birden onlarla tanışmak için içimde dayanılmaz bir arzu duydum. Onları daha rahat izleyebilmek için adımlarımı da yavaşlatmıştım zaten. Aynı hizada yürümeye başladığımızda selâm verdim. "Merhaba" dedim. Gözlerini kısarak baktı yaşlı bey. Yüzüne vuran kış güneşi gözlük camlarına da yansımıştı. 

"Bir zamanlar ben de sizin kadar hızlı yürürdüm. Çok sevdiğim bir arkadaşımla birlikte sahilde 5 km. sabah yürüyüşlerimiz olurdu." Eşi,  yüzünde tatlı bir gülümsemeyle onayladı: "Bir zamanlar..." 

Konuşmak için konu aramaya hiç ihtiyaç yoktu. "Bastonunuz da çok şık" diye ekledim. "Hayat boyu izinden gittik." diye bilgece bir yanıt geldi. Parktaki birkaç banktan biri hemen yanımızda idi. "Biraz soluklanmak ister misiniz? " soruma yanıt eşinden geldi: " Tabii  ne iyi olur. "

Oturduk. Kış güneşi çok da ısıtıcı değildi. "Baharda buralar çok güzel olur. çiçeklerle donanır." dedim. Onlar da onayladılar sözümü: "Gördük, harikaydı. Doğa giysilerini yenileyecek  bir süre sonra. Kuşlar ve böcekler de değişime uğrar. Ömrümüzün kaçıncı baharı bu kim bilir? " Tok bir erkek sesi tamamladı eşinin cümlesini. " Ben her bahar yeniden dirilirim adeta. Ancak gözlerim zayıfladı, artık dünyayı eskisi kadar net seçemiyorum . Bastonu da sevgili eşimin ısrarıyla kullanmaya başladım. Onu hiç kırmadım ki..." Sanki  sözleşmiş gibi cümleyi birlikte tamamladılar: "Belli bir yaştan sonra birbirimizin desteğine daha çok ihtiyaç duyuyoruz. "

Bir yağmur bulutu göz kırptı ağaçların arasından. Bir küçük damla düştü, sonra bir damla daha. Ömürden giden günler, yıllar gibi... 

Bu mini söyleşiyi noktaladık, vedalaştık. Bastonun dirençli sesi, onların ayak seslerine karıştı. Yağmur da sanki onların adımlarına uymuş, hemen sağanağa dönüşmemişti.

 Arkalarından uzun süre bakakaldım. Birkaç dakikada ne çok soru, ne çok iz bıraktılar zihnimde. Sokakta çıt yoktu... Oysa içimde fırtınalar esiyordu... 

Makbule ABALI

27 Ocak 2024 Urla. 







20 yorum:

  1. Enfes bir öyküydü Makbule Öğretmenim. Dün bir göz atmıştım, sonra bu derin bir öykü demiş günün sakin saatleri içi saklamıştım. Sabah, gün ışımaya çalışıyor, ortalık sessiz. Betimlemeler o kadar güzel ki sanki okumadım bir film izledim. Ya da bir başka deyişle film izler gibi okudum. Çok keyifliydi, çok.:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnsanın olduğu, yaşadığı her yerde bir öykü gizli sevgili Buraneros. İçerikleri az çok birbirine benzese de; mekânlar, kişiler, kimlikler farklı. Coşku kadar hüznün de hayata ayrı bir tat kattığını düşünüyorum.
      Bazen gerçek, bazen kurgu olsa da her öykü ya da masal "Bir varmış- bir yokmuş..." diye başlıyor ve yaşamdan bir kesit sunuyor bizlere.
      Bu tür duyarlı yorumlar, o paylaşımları daha da anlamlı kılıyor. Anlaşılmak güzel. Çok teşekkürler.

      Sil
  2. Ah Makbule Hocam, biraz önce koronadan ölen Koreli genç yönetmenin çektiği muhteşem bir filmden sonra bu satırları okumak filmin devamı gibi geldi. Hem duygulu, hem gerçekçi, hem hayatın ta kendisi.
    Fırtınalar bahara dönsün dilerim.
    Sevgiyle kucaklıyorum sizleri.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O güzel filmi izlemedim sevgili Sezer. Ama sabah kahvaltısında Momentos Radyoyu dinledik, seni andık.
      Öyküde sözünü ettiğim parkı görmüştün. Aynen öyle, düş kurmaya katkı sağlıyor.
      Baharları birlikte karşılamak dileği ile gönülden sevgilerimizi iletiyoruz.

      Sil
  3. hayat ne güzel yaşamak ne güzel :) ağaçlar aralarında haberleşiyormuş zaten kendilerince konuşuyorlar :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayata katılmak, karışmak da güzel tabii sevgili Derin. Çoook eskilerden beri ben her ağaca, çiçeğe, böceğe zihnimde can katar, onları adeta kimlik sahibi canlılar olarak düşünürüm. Gökyüzündeki bulutlara anlam katarım. Zeytin ve çınar ağaçlarını ne çok seviyorum bir bilsen.

      Sil
  4. Ne güzel geldi öğretmenim içim ısındı. Saygılarımı sunuyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevindim Murat. Günler, aylar, mevsimler soğuk dalgaları taşısa da şarkılar, şiirler , öyküler ne güzel söyler; "Dünyayı güzellik kurtaracak."
      Sevgilerimi iletiyorum.

      Sil
  5. Sıcacık bir öykü yine içimize ılık ılık akan. Çok güzel olmuş Makbule Hanımcım. Yüzünüzden gülücükler eksilmesin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tüm dünyada insana özgü sorunlar, özellikle yaş aldıkça benzer sorunlar olarak ortaya çıkıyor. İnsanın çaresizliği, yalnızlığı, güçsüzlüğü, korunma duygusu. Duyarlılığınızı biliyorum sevgili Hamiyet Hanım. Gören gözlerle, duyan , hisseden yüreklerle yaklaşım sağlayabilmek...
      Sevgiyle.

      Sil
  6. Makbule hanım,harika bir konu ve harika bir anlatım.Çik teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Anlayışınıza ve nazik yaklaşımınıza ben teşekkür ederim. Yaş alma ile birlikte tekrar çocuklar gibi olabiliyor insan. "Farkındalık" onları mutlu ediyor.
      Sağlık ve esenlik dilerim.

      Sil
  7. Urla'nın neresindesiniz siz? Bizimkiler Kalabak tarafında oturuyorlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Urla merkeze yaklaşık 10-12 dakika uzaklıktayız. Kalabak da çok yakın. Zeytinalanı Bölgesinde bir site içindeyiz. Dolmuşlar
      10 dakikada bir sitenin içinden geçiyor. Bekleriz.

      Sil
  8. Gözümde canlandı anlattıklarınız, satırlarınızı okurken...
    Ellerinize sağlık. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Anlatıcıların iç sesini duyabilmek de, duyurabilmek kadar önemli. Teşekkürler.
      Sağlıkla...

      Sil
  9. "Bir yağmur bulutu göz kırptı ağaçların arasından. Bir küçük damla düştü, sonra bir damla daha. Ömürden giden günler, yıllar gibi..."
    İki kez okudum. İlkini merak, ikinciyi ders almak şeklinde...
    Ne güzel anlatmışsınız:) .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşamda da pek çok şey merak dürtüsüyle başlamaz mı?
      İkinci okuma tanımınızda mahcubiyet duydum.
      İncelikli yorumunuza çok teşekkür ederim.
      İçimden geldiği gibi yazmayı seviyorum.
      Esen kalın.

      Sil
  10. Bazen hepimizin başına gelmiyor mu, bazı insanlarla mutlaka konuşma ihyiyacı duyuyoruz tanımasak da. Çok güzel bir öyküyü. Sevgiler 💞

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Uzun bir aradan sonra sayfada görmek ne güzel Derya.
      Ben o duyguyu çok tatmışımdır. İnsan sıcağı ne kadar önemli bir yaklaşım.

      Sil